تجسمی آنلاین: شروین کندری: نمایشگاه آثار مصطفی چوب تراش با عنوان " یکی ستونهای اتاق دمکراسی را دزدیده است" از ناگفتههایی سخن میگوید که در طول تاریخ چند هزار ساله به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به آن اشاره شدهاست. در واقع مخاطب به هنگام ورود به نمایشگاه در وهله نخست با آثاری متفاوت مواجه میشود که از دوران ماقبل تاریخ تا به امروز فراز و نشیب های اجتماعی را به نمایش میگذارد.


مصطفی چوب تراش متولد ۱۳۶۲ از دزفول، ایران است. وی کارشناسی نقاشی دانشگاه آزاد دانشگاه هنر ومعماری واحد تهران مرکز، در سال ۱۳۸۷ و کارشناسی ارشد، نقاشی، دانشگاه سوره، تهران، ایران در سال ۱۳۹۰، همچنین تدریس در دانشگاه های جهاد دانشگاهی، سوره و رسام و شرکت در چندین نمایشگاه گروهی و بینال های داخلی و خارجی و چند نمایشگاه انفرادی در تهران و تورنتو را را در رزمه هنری خود دارد.

در این مجموعه، آثار به صورت استعاره ایی بصری شبیه سازی شدهاند و از گذر زمان، تفاوت و تمایزها صحبت به میان میآورند. صحبتی که در نقش برجستهها و ستونها بیش از پیش نقش آفرینی میکند. این ایفای نقش تا آنجا پیش میرود که حاصل آن تجربهایی جدید میشود و مخاطب را به سفری برای کشف زیرساختهای وجودی موجود در آثار مجموعه دعوت میکند.

در پی دعوت پیشآمده ناخواسته مخاطب با روایتگری که از بزم تا جنگ، فرشتگان، خوبی و بدی، زندگی و مرگ و تمام مسایل ضد و نقیضی که از گذشته تا به امروز بیشترین تاثیر را در تاریخ یک جامعه داشتهاست، روبرو میشود. از طرفی از رویدادهایی پرده برداری میکند که جوامع مختلف با آن درگیری های مشابه و یا متفاوت از هم داشتهاند. از سویی دیگر اگر به مجموعه و عنوان آن نگاه شود نمیتوان منکر رویکرد سیاسی آن شد. به عبارتی قدم گذاشتن در فضا و محیطی که از مارکسیست، کمونیست تا فئودالیست، سوسیالیست و در پایان غایب بودن دموکراسی در آن مطرح است، بخشی از مباحثی است که به درک بهتر آثار کمک شایانی میکند.

در استیتمنت نمایشگاه آمدهاست:
انسان معاصر به مانند گذشتگان احوالات خود همچون اخبار و گزارشهای روزمره و غیره... را در رسانههای جدید همچون تلویزیون وشبکه های اجتماعی و... انتقال میدادند که ماندگاری بیشتری از رسانههای نوین داشتند و زود فراموش کار نبودند. این مجموعه شامل دوقسمت است.

یکی نقش برجستهها و دیگری ستونهای طرحدار. در نقش برجستهها که الهام گرفته از زندگی روزمره است، فرمهایی با ترکیب انسان و اشیاء و یا بازیگوشیهای بصری به آن اضافه شده، که گویاتر باشند.
در مجموعه ستونها، که اجسامی هستند تاویل پذیر، ممکن است نمادی از هرچیز باشند، یک ستون و یا تیر چراغ برق و یا یک لوله...

با توجه به آنچه در استیتمنت مجموعه آمده و نقش و نگارهای موجود در آثار مخاطب بیتردید متوجه خط و مش اصلی آثار مجموعه میشود. این به آن معناست که ناخودآگاه او تحت تاثیر نمادگرایی قرار میگیرد و به دنبال مفهوم و معانی موجود در زیرساخت آثار خواهد بود که به خودیخود از فرایند انتزاعی و نگاه آبستره هنرمند سخن به میان میآورد.

فرایند انتزاعی در مجموعه پیشِرو به نحوی پیش رفتهاست که مخاطب توسط نگاه کردن به آن به سرعت شروع به برقراری ارتباط بصری میکند که حاصل آن درک مفاهیمی از عالم دیگر خواهد بود. عالمی که جامعه امروز در آن به خوبی گنجانده شدهاست و از تلفیق آن با فضای آبستره به اهمیت موضوع مورد نظر بیش از پیش میافزاید.

موضوعی که محوریت اصلی آن در خصوص رویدادهای اجتماعی در ادوار مختلف در طول تاریخ بوده است و این نوع نگاه از دیروز تا امروز را میتوان در نمایش دو فضای مدرن و سنتی در کنار هم و در مواردی تلفیق این دو فضا باهم به خوبی احساس کرد.

نوع چیدمان و نورپردازی در گالری به نحوی صورت گرفتهاست تا مخاطب بهتر مباحث اصلی حاضر در آثار را ببیند و آن ها را تجزیه و تحلیل کند.



در ادامه نمیتوان منکر بافت های پیش آمده در آثار موجود در مجموعه شد، زیرا هر کدام به نحوی برگی از تاریخ را به نمایش میگذارد. ستونهایی که از دوران رومیان باستان و هخامنشیان و ... یکی از مهمترین مباحث تاریخ نگاری بودهاند و بافت های موجود در آثار گویی نمادی از دیوار نگارههای غارها در زمان پیدایش و انسانهای اولیه بودهاست.همهی عناصر بصری به شکلی برگی از تاریخ خصوصا تاریخ هنر را یادآور میشود و هنرمند با ادغام آنها باهم به مباحث و مشکلاتی که جامعه امروزی با آن مواجه است اشاره میکند.

آثار در این مجموعه به نحوی اجرا شدهاند که ظاهرو باطنی نزدیک به هم با زیرساخت معنایی متفاوت، اما گره خورده بهم دارند. از این رو مخاطب با دیدن آثار متوجه یکپارچگی موجود در آن میشود و در ادامه سعی در کشف مباحث فکری نهفته در آن میکند. مباحثی که در بافت های برجسته تابلوها و نوع رنگ آنها اشاره به زمین و عناصر طبیعی موجود در آن میکند و ستون هایی که نمادگر ایستایی و قدمت تاریخی است.

نمایشگاه انفرادی مصطفی چوبتراش با عنوان " یکی ستونهای اتاق دموکراسی را دزدیده است " از تاریخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ در گالری اعتماد به آدرس: میدان هفتتیر، خیابان مفتح جنوبی، بنبست شیرودی، پلاک ۲۵ در حال برگزاری است.