به گزارش تجسمی آنلاین، اما چیزی که شاید کمتر در مورد کلود مونه شناخته شده باشد، وجهه او به عنوان یک نقاش موضوعات «طبیعت بیجان» است. بله درست شنیدید! این نقاش فرانسوی علاوه بر انعکاس نور در آب، میوههای رنگارنگ را نیز به تصویر میکشید و تسلط خود را با دسرهای زیبا و خوشمزه نشان میداد.
به یاد داریم که هدف نقاشان امپرسیونیست روایت یک موضوع نبود، بلکه ثبت یک لحظه و انتقال حال هوای یک فضای خاص بود. به همین دلیل است که «کلود مونه» نقاش نامدار فرانسوی موضوعی روزمره و ظاهراً بیاهمیت همچون یک شیشه هلو را برای نقاشی کردن، انتخاب میکند. اما دقیقاً نکته مهم این نقاشی در سادگی آن نهفته است.
«یک شیشه هلو» اثر «کلود مونه» ۱۸۶۶
مونه تابلو نقاشی «یک شیشه هلو» را در سال ۱۸۶۶ میلادی و زمانی خلق کرد که امپرسیونیسم هنوز به اوج نرسیده بود و «مونه» هنوز روشهای مختلف برای به نمایش گذاشتن هنر خود را جستجو میکرد.
برای «مونه»، موضوع فقط بهانهای است برای آزمایش کردن انعکاس نور به کمک رنگها. شیشه هلو در سمت چپ ترکیببندی قرار گرفته است و قسمت مرکزی را اشغال نکرده است. «مونه» با انعکاس نور روی ظرف شیشهای بازی میکند، اما در عین حال بازتاب آن را روی میز مرمری نیز به تصویر کشیده است. او همچنین بافتهای مختلفی را نقاشی کرده است: شیشه، پوست لطیف و نرم هلوها و پارچه روی ظرف شیشهای.
«طبیعت بی جان» اثر «کلود مونه» ۱۸۷۲
این هنرمند فرانسوی میوههای تابستانی مانند هلو و خربزه را انتخاب کرد و ترکیببندی دقیقی برای آنها در نظر گرفت تا نمای بینقصی به ما ارائه دهد. رنگ نارنجی روشن میوهها با ظروف ظریف چینی که در آن زمان بسیار ارزشمند بودند، تضاد ایجاد میکند. «مونه» مهارت خود را از طریق به تصویر کشیدن سایهها به ما نشان میدهد: سایههای ظروف چینی و سایههایی که در داخل خربزه ایجاد شدهاند، درخشندگی انگورها و سایههای به جای مانده از چینهای سفره سفید.
لازم به ذکر است که این طبیعت بیجان باشکوه در همان سالی خلق شد که «مونه» نقاشی مشهور «Impression، Sunrise» اثری پیشگام در شکلگیری امپرسیونیسم را خلق کرده بود.
«The Galettes» اثر «کلود مونه» ۱۸۸۲
«مونه» قطعا یک فرد طرفدار غذا و خوراکشناس بود. این نقاشی واقعا خوشمزه به نظر میرسد. «galette» نوعی غذای رایج در منطقه بریتون کشور فرانسه است که «مونه» در فاصله فوریه تا آوریل ۱۸۸۲ میلادی در آن اقامت داشت. شاید این نقاشی شیرین را برای ادای احترام به این مکان خلق کرده باشد.
سبک امپرسیونیسم در این نقاشی مشهود است، هم از نظر نحوه به تصویر کشیدن نور و هم از نظر ضربات قلممو. «مونه» در این نقاشی بار دیگر به سراغ رنگهای طیف گرم نارنجی و قهوهای رفته است تا هم شیرینیها و هم ظروف را به تصویر بکشد.
«شاخه لیمو» اثر «کلود مونه» اثر ۱۸۸۴
این شاخه کوچک لیمو نمونه بارز سبک امپرسیونیستی «کلود مونه» است. در سال ۱۸۸۴ میلادی، مونه پس از سفر به منطقه «بوردیگرا» واقع در ایتالیا، عمیقاً عاشق گیاهان سرسبز منطقه، به ویژه درختان لیمو شد. رنگ زرد روشن لیموها تضاد عمیقی با رنگ پشت سر آنها یعنی آبی ایجاد میکند.
«کلود مونه» یکی از پرآوازهترین هنرمندان جهان است. این نقاش برجسته فرانسوی از جمله هنرمندانی بود که به وفور از محیط اطراف خانهاش به عنوان موضوعات تابلوهای نقاشی استفاده میکرد. «مونه» از طبیعت اطرافش برای خلق نقاشیهایی استفاده میکرد که دیدگاه ما نسبت به رنگها و منظرهها را تغییر میدهد.
«مونه» در «نرماندی» واقع در فرانسه بزرگ شد. او در همان مکان به عنوان نقاش منظره شناخته شد و در سال ۱۸۶۲ یعنی در آغاز راه به عنوان نقاش حرفهای، به تحصیل در رشته نقاشی در پاریس مشغول شد. او تصمیم گرفت سبک نقاشی در فضای باز را در پیش بگیرد و در نهایت در روستای کوچک «ژیورنی» واقع در فرانسه مستقر شد.
فضای آرام این مکان به «مونه» این امکان را میداد تا از طبیعت به بهترین شکل دیدن کند. «مونه» یکی از پیشگامان جنبش امپرسیونیسم فرانسوی بود. او در خانهاش واقع در «ژیورنی» به مدت ۴۳ سال یعنی از سال ۱۸۸۳ تا زمانی که در سال ۱۹۲۶ درگذشت، زندگی کرد.
روش نقاشی در فضای باز باعث شده بود «مونه» زمان زیادی را در باغش صرف کند. او از این فضای چشمنواز و سبز لذت میبرد. این فضا به محل خلق برخی از مشهورترین نقاشیهای او تبدیل شد؛ مجموعه نیلوفرهای آبی. این مجموعه شامل ۲۵۰ تابلو نقاشی بزرگ رنگ روغن میشود که اکنون در گالریهای سراسر جهان نگهداری میشوند.
آثار «مونه» مظهر جنبش محبوب «امپرسیونسیم» محسوب میشوند. «امپرسیونیسم» در حوالی ۱۸۶۰ میلادی در فضای شهری و صنعتی پاریس شکل گرفت. نقاشان امپرسیونیست همچون «مونه» بر ثبت لحظات گذرا تمرکز داشتند. این گروه از نقاشان تلاش میکردند تغییرات نور و رنگ در ساعات و آب و هوای مختلف را به تصویر بکشند. هدف در حقیقت به تصویر کشیدن یک لحظه مشخص بود.