سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 48897
تاریخ انتشار : 1403/07/10 14:50

زیر سوال رفتن اصالت اثر دورر که چهار برابر قیمت اولیه در حراجی فروش رفت



یک خودنگاره نادر از «آلبرشت دورر» در حراجی خانه «هارگه‌هایمر» در دوسلدورف به قیمت €26000 (حدود28900 دلار) فروخته شد که بیش از چهار برابر برآورد اولیه آن یعنی €6000 (حدود 6700 دلار) بود.

به گزارش تجسمی آنلاین، این اثر در حراجی‌ای که از ۱۱ تا ۱۴ سپتامبر برگزار شد، هشتمین اثر گران‌قیمت بود و از آثار دیگری مانند برخی از آیکون‌های بیزانسی و یک منظره اثر هنرمند هلندی قرن هفدهم «آلبرت کیوپ» بیشتر قیمت داشت.

این حراجی، اثر را به خاطر سابقه جذابش معرفی کرد و اعلام کرد که این اثر از مجموعه دوک باکینگهام، بانکدار انگلیسی «سر توماس بارینگ» و یک لرد فرانتون در لندن عبور کرده و در سال ۱۹۴۵ از یک "مجموعه خصوصی قدیمی راین" به فروش رفته است.

این نقاشی بر روی پنل دو برچسب دارد: یکی از «جیمز بورلت و پسران» از میدلسکس، انگلیس، و دیگری از «و. فریمن و پسر» در لندن، که خدمات ترمیم تصویر را ارائه می‌دهد. اما مهم‌ترین چیز برچسب کاغذی است که بر اساس ادعای خانه حراج، نوشته شده: "پرتره‌ای از آلبرشت دورر به دست خود او".

با این حال، کارشناسان با این ادعا مخالفند. «کولجا تورنر»، مشاور برلینی، در پستی در شبکه اجتماعی X گفت: "به نظر می‌رسد که جمع‌آورندگان به تخصص در آثار استادان قدیم بیشتر از هر زمان دیگری نیاز دارند". او با مقایسه این اثر با یک خودنگاره در موزه پرادو، اضافه کرد: "برای کسانی که نمی‌دانند چه اتفاقی می‌افتد: این چیزی است که وقتی دورت را در تمو سفارش می‌دهید، به دست می‌آورید. این نقاشی واضحاً یک کپی آزاد و غیرقابل قبول از خودنگاره معروف دورر در سن ۲۸ است".

آلبرشت+دورر
 


نقاشی «هارگه‌هایمر» در کل، شباهت‌هایی با خودنگاره در پرادو دارد، اما تفاوت‌های اساسی نیز وجود دارد. چهره در این اثر هیچ‌یک از ویژگی‌های آندروژینی دورر را ندارد. در حالی که دورر انگشتان خود را در پیش‌زمینه نقاشی کرده، اثر هارگه‌هایمر کاملاً دست‌ها را نادیده گرفته است. همچنین، در حالی که دورر خود را در مقابل پنجره‌ای به سمت منظره نقاشی کرده، پنل هارگه‌هایمر موضوع را در برابر دیواری خاکستری و صاف نشان می‌دهد.

در هر صورت، خریدار به طور قطع مبلغ بسیار کمتری نسبت به آنچه دیگران برای آثار دورر پرداخته‌اند، پرداخت کرده است. رکورد حراج این هنرمند که در سال ۲۰۱۸ در ساتبیز لندن ثبت شد، ۱.۵ میلیون دلار برای نقاشی «پرتره مردی در برابر پس‌زمینه سبز» است.

آلبرشت+دورر
 

خانه حراج به درخواست‌ها درباره این نقاشی پاسخ نداد.

کارشناس دیگری که توسط آرت‌نت نیوز مشاوره شده بود، با نظر تورنر موافقت کرد و گفت: "این غیرقابل تصور است که این نقاشی اثر دورر باشد". «رابرت سایمون»، تاجر آثار استادان قدیم در نیویورک، افزود: "اما این اثر روی پنل است و به نظر می‌رسد که سن دارد، بنابراین مشکوک هستم که این اثر ممکن است کار یکی از هنرمندان احیای دورر در اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم باشد".

او همچنین اشاره کرد که ممکن است خریدار از آنچه به دست می‌آورد، آگاه بوده باشد. "شاید خریدار چنین هنرمندی را در ذهن داشته و فکر نمی‌کرده که این نقاشی اثر استاد است"، گفت. "در هر صورت، فکر می‌کنم یک فروشنده خوشحال در اینجا وجود دارد!"

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir