سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 47814
تاریخ انتشار : 1403/05/28 07:47

یدالله کابلی: سازمان زیباسازی و دیگر نهادها به خوشنویسی توجهی ندارند



یدالله کابلی در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به اینکه حمایت از هنر و رویدادهای هنری یکی از وظایف اصلی نهادهای دولتی است، گفت: موضوع این است که حتی در و دیوارهای سالن‌های و گالری‌های دولتی هم از خوشنویسی خالی است.

به گزارش تجسمی آنلاین، کابلی افزود: سوالی که به وجود می‌آید این است که چرا دستگاه‌های دولتی مانند سازمان زیباسازی شهرداری و دیگر نهادها به هنر ایرانی بخصوص خوشنویسی توجهی ندارند؟ متاسفانه نهادهای مرتبطی که می‌توانند در پیش‌برد فرهنگ کشور موثر باشند، آثار درخشان هنرمندان گذشته و معاصر ما را در اماکن عمومی پیش روی مردم قرار نمی‌دهند؟ واقعیت این است که تزیینات شهری ما از وجود چنین آثاری خالی است. نباید چنین باشد. 

یدالله کابلی چهره ماندگار عرصه هنر و خوشنویسی و عضو انجمن شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران است و احیاگر نسعلیق شکسته است و در این زمینه گواهی استادی و مدرک درجه یک هنری دارد. او تا به امروز علاوه بر خلق آثار متعدد، چندین کتاب با موضوع خوشنویسی منتشر کرده که «شکسته‌خوانی و شکسته‌نویسی»، «کلک شیدائی»، «شکسته پیوسته» و «آیینه ادراک» برخی از آن‌هاست. آلبوم مرقع «دولت قرآن» آخرین اثری است که از یدالله کابلی رونمایی شده است. این مجموعه تجربه‌ای از خط شکسته در ارایه شکل هنری قرآن مجید است و شامل ۱۵ اثر در ابعاد و اندازه یکسان است. 

وی با تاکید بر اینکه باید از فضاهای عمومی در جهت معرفی هنر و هنرمندان ایرانی استفاده کنیم، بیان کرد: به عنوان مثال بین صدها اثری که در کوریدورها و راهروهای اماکنی چون مترو، نهایتا یک یا دو اثر خوشنویسی را مشاهده خواهید کرد یا اصلا نمی‌بینید! واقعا سوال این است که چرا نباید از هنر خوشنویسی و این همه آثار زیبا که توسط هنرمندان ایرانی خلق و ارائه شده‌اند در تهران و شهرهای دیگر کشور استفاده کنیم؟ 

کشورهای عربی به خوشنویسی در اماکن شهری توجه دارند

 کابلی در ادامه گفت: به طور مشخص چنین رویه‌ای در کشورهای دیگر وجود دارد. اگر به کشورهای همسایه بروید، متوجه خواهید شد که آثار هنرمندان ترک و هنرمندان کشورهای عربی در اماکن شهری و عمومی قابل مشاهده است. در صورتی که در ایران چنین نیست. در کشورهایی چون ترکیه و لبنان حتی بدنه هواپیماهای خود را با قطعات خوشنویسی تزیین می‌کنند! 

این مدرس خوشنویسی تاکید کرد: همه این کارها به معنای فرهنگ‌سازی و حمایت از هنر است و این در حالی است که خودمان اصلا به چنین مواردی توجه نداریم. این خیلی زیباست که هواپیمایی بر بر فراز آسمان پرواز کند در حالی که یک اثر خوشنویسی رنگی روی بدنه آن نقش بسته باشد. 

وجود آثار خوشنویسی ضعیف در بزرگراه‌های دبی

وی در ادامه بیان کرد: اما وقتی به دبی می‌روید، می‌بینید که در بزرگراه‌ها و اماکن عمومی و شهری‌شان آثار خوشنویسی بسیار ضعیف کار شده! این در حالی است که ما در این زمینه غنی هستیم. ما بهترین هنرمندان و زیباترین آثار خوشنویسی را داریم اما از این پتاسیل غافلیم؛ که البته جای تاسف دارد. 

 کابلی در پاسخ به این سوال که اماکن معتبر و بین‌المللی تا چه حد به هنر ایرانی، بخصوص خوشنویسی توجه داشته‌اند، توضیح داد: بله چنین توجهی وجود دارد.

خوشنویسی کاربردی را در موزه‌های مطرح دنیا ببینید

مثلا اگر به موزه‌هایی چون «لوور»، «متروپلیتن» و «سن پترزبورگ» بروید اتفاقا با خوشنویسی کاربردی مواجه می‌شوید. شما ظروف، پارچه‌ها، لباس‌هایی را می‌بینید که واژه‌ها و جملات و ابیات خوشنویسی شده روی آن‌ها نقش بسته است. به طور مثال می‌بینیم که روی ظرف غذا نوشته‌اند؛ «شکر نعمت، نعمتت افزون کند». روی قاب‌های آیینه‌های‌شان، شانه‌ها و لباس‌ها و قلم‌ها و کلاه‌هایشان هم چنین آثاری قابل مشاهده است. 

۲۴ سال پیش برای استفاده از خوشنویسی روی تیشرت پیشنهاد دادم!

یدالله کابلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا خودش به عنوان یک هنرمند برای عمومی‌تر کردن و شهری‌تر کردن خوشنویسی تلاش کرده یا خیر، اذعان داشت: بله شخصا چنین دغدغده‌ای داشته‌ام و برای احقاقش هم تلاش کرده‌ام.

او ادامه داد: حدود سال دو هزار میلادی بود که در رابطه با استفاده از خوشنویسی و چاپ آثاری روی تیشرت صحبت‌هایی را مطرح کردم. حرفم این بود که چقدر جالب می‌شود به جای استفاده از جملات و مفاهیم نادرست و نافهم بیگانه از آثار و ابیات مفاخر کشورمان برای چاپ روی البسه و تیشرت‌ها استفاده کنیم.

 

اشعار حافظ و مولانا باید تزیین تیشرت‌های فرزندان‌مان باشد

او ادامه داد: آنچه مطرح کردم، استفاده از واژه‌ای سلیس و روان فارسی بود. ما می‌توانیم با اشعاری زیبا از شاعرانی چون حافظ، مولانا، سهراب سپهری و خیلی‌های دیگر از ادبا و مفاخر کشورمان لباس فرزندانمان را تزیین کنیم. 

کابلی گفت: در نهایت صحبت‌ها انجام شد و من این ایده را به واسطه سیاه‌مشق‌هایی از اشعار و ابیات حافظ عملی کردم. و اینگونه بود که آثار خوشنویسی روی شال و روسری خانم‌های ایرانی نیز نقش بست.

یدالله کابلی در پایان صبحت‌هایش از هنرمندان و مسئولان خواست بیش از پیش به حیات و ارتقای فرهنگ کشور توجه کنند. او تاکید کرد: این هنر و هنرهای ریشه‌داری چون خوشنویسی هستند که می‌توانند ضمن معرفی مفاخر و ادیبان ایران به ارتقای درست فرهنگ کشور بیانجامند.

منبع : ایلنا 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir