سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 47769
تاریخ انتشار : 1403/05/02 18:15

هنرمند قرن نوزدهمی که نقاش حیوانات بود



نقاشی‌های «رزا بونور» که در زمره تحسین‌شده‌ترین نقاشی حیوانات در تاریخچه هنر غربی قرار می‌گیرند، این نقاش را به یکی از مهم‌ترین هنرمندان قرن نوزدهم تبدیل کرده‌اند.

به گزارش تجسمی آنلاین، نقاشی‌های پویا و سرزنده «رزا بونور»، نقاش نامدار فرانسوی که تصویرگر اسب،‌ گوسفندان، گاو و شیر و سایر حیوانات هستند، برای این هنرمند شهرت جهانی به ارمغان آوردند.

«بونور» کارنامه قابل توجهی داشت و مورخان هنری و موزه‌ها نیز در سال‌های اخیر تلاش کردند که او را بار دیگر مورد توجه قرار دهند. در ادامه با برخی از آثار مهم این هنرمند آشنا می‌شوید:

رزا+بونر
«دو خرگوش»، ۱۸۴۰ میلادی

 

«دو خرگوش» نخستین نقاشی از نقاشی‌های متعددی بود که «رزا بونور» به نمایشگاه سالن پاریس فرستاد. او تنها ۱۹ سال داشت که هیات داوران این نقاشی را در سال ۱۸۴۱ میلادی پذیرفتند. در آن زمان  بسیاری از زنان هنرمند به این دلیل روی حیوانات و گیاهان تمرکز می‌کردند که به آموزش‌های هنری حرفه‌ای دسترسی نداشتند اما «بونور» علاقه عمیقی به حیوانات داشت و به یکی از بزرگترین نقاشان تصویرگر حیوانات در عصر خود تبدیل شد.

رزا+بونر
 «شخم‌زدن در نیورنس»، ۱۸۴۹ میلادی

 

«شخم زدن در نیورنس» (Nivernais) نیز در سال ۱۸۴۹ وارد نمایشگاه «سالن پاریس» شد و مدال درجه سه را دریافت کرد. در آن زمان، نقاشی‌های «بونور» به اندازه کافی در فرانسه شناخته شده بود که دولت فرانسه این نقاشی را سفارش داد. بعداً این نقاشی در موزه لوکزامبورگ به نمایش گذاشته شد. صحنه‌های مشابهی در کارنامه این هنرمند به عنوان راهی برای به تصویر کشیدن هماهنگی بین انسان و طبیعت بارها به چشم می‌خورد.

رزا+بونر
«نمایشگاه اسب»، ۱۸۵۵ میلادی

 

«بونور» همیشه دوست داشت یک نمایشگاه اسب را نقاشی کند. او اسب‌ها را دوست داشت و نقاشی کردن آن‌ها را از مدت‌ها قبل تمرین کرده بود. در سال ۱۸۴۹ میلادی، «دوک مورنی»‌، سیاستمدار فرانسوی به «بونور» خلق این تابلو نقاشی را سفارش داد. «بونور» طرح‌هایی از «نمایشگاه اسب» را به او نشان داد، اما سفارش‌دهنده مطمئن نبود که تابلویی که «بونور» خلق می‌کند، با توجه به عدم تجربه‌ نقاشی اسب‌ها نتیجه خوبی داشته باشد. با این وجود، او تابلو «نمایشگاه اسب» را در سال ۱۸۵۵ به پایان رساند و آن را در نمایشگاه «سالن» ارائه کرد.

گفته می‌شود زمانی که این نقاشی به انگلستان فرستاده شده بود، تحسین ملکه ویکتوریا را برانگیخته بود. شاید «بونور» نقاشی‌های زیادی با موضوع اسب خلق نکرده بود، اما او با دقت همه قسمت‌های آناتومی اسب‌ها را در نمایشگاه‌های محلی بررسی کرده بود. با اینکه نقاشی‌های «بونور» اغلب در دسته «رئالیسم» قرار می‌گیرند، اما تاثیر واضح به تصویر کشیدن اسب‌ها توسط «تئودور ژریکو» و «اوژن دولاکروا» به سبک رمانتیسیسم در این نقاشی مشهود است.

دوکی که پیش‌تر به «بونور» خلق این نقاشی را سفارش داده بود، پس از به وجود آمدن شهرت جهانی نقاشی از تصمیمش برای لغو آن پیشمان شد. زمانی که او می‌خواست اشتباهش را جبران کند،‌ «نمایشگاه اسب» از قبل به فروش رسیده بود. این نقاشی در سال ۱۸۸۷ میلادی به موزه هنر متروپولیتن اهدا شد.

رزا+بونر
 «جمع‌آوری کومه در اورن»، ۱۸۵۵ میلادی

 

«دوک مورنی» به جای «نمایشگاه اسب» به «بونور» برای خلق نقاشی «جمع‌آوری کومه در اورن»(Auvergne) سفارش داد. نمایشگاه «سالن» طی سال‌ها، برای تجلیل از دستاوردهای «بونور» چندین مدال به او اهدا کرد. «بونور» یک مدال طلا برنده شد و این نقاشی در نهایت به «موزه لوکزامبورگ» راه یافت. این یک دستاورد بزرگ برای جامعه‌ای بود که به نظر می‌رسید در مورد نمایش دادن آثار هنرمندان زنده در موزه‌ها یا حداقل در کنار استادان قدیم نقاشی تردید داشته باشد.

رزا+بونر
«گوسفندان کنار دریا»، ۱۸۶۵ میلادی

 

«اوژنی دو مونتیژو»، ملکه فرانسه خلق نقاشی «گوسفندان کنار دریا» را سفارش داد و با اینکه گوسفندان حیوانات اهلی هستند، «بونور» آن‌ها را بدون انسان‌ها به تصویر کشید. او این نقاشی را با الهام از سفری که در سال ۱۸۵۶ میلادی به ارتفاعات اسکاتلند داشت، خلق کرد.

رزا+بونر
«عقاب زخمی»، ۱۸۷۰ میلادی

 

مضمون نقاشی‌های «بونور» در طول جنگ «فرانسه و پروس» به حیوانات وحشی تغییر کرد. نقاشی کردن تصویر عقاب زخمی در میانه پرواز ممکن است برای هنرمندی که زندگی صلح‌آمیز را نقاش می‌کرد، چالش برانگیز باشد. پرندگان، به طور کلی، بخشی از کارنامه «بونور» نبودند، بنابراین این یک نقاشی منحصر به فرد است. علاوه بر این، این نقاشی می‌تواند معنای عمیق‌تری نسبت به کارهای معمول او داشته باشد. به عنوان مثال، یک تفسیر می‌تواند این باشد که عقاب نمادی از شکست ناپلئون سوم از پروس‌ها است.

رزا+بونر
 «پادشاه جنگل»، ۱۸۷۸ میلادی

گوزن‌ها یکی از سوژه‌های محبوب نقاشان حیوانات هستند. شاخ‌ گوزن‌ها به آن‌ها هاله‌ای باشکوه می‌دهد؛‌ همان‌طور که در نقاشی مشهور «پادشاه گلن‌»‌ اثر «ادوین لندسر» می‌بینیم. «بونور» در طول فعالیت هنری خود چندین گوزن را نقاشی کرد، اما خود او نیز «پادشاه جنگل» را به عنوان یکی از شاهکارهای خود درنظر می‌گرفت.

رزا+بونر
 «ال سید»، ۱۸۷۹ میلادی

 

رزا بونور» عاشق درندگی، قدرت و شکوهی بود که شیرها از خود به مخاطب القاء می‌کردند. او برای درست به تصویر کشیدن شیرها از سیرک‌ها و باغ‌وحش‌های پاریس بازدید می‌کرد. سایر نقاشی‌های او شیرها را طبیعی‌تر نشان می‌دهند، اما این یکی نمایی شبه انسانی از شیر را به تصویر کشیده است. این واقعاً پرتره یک شیر با شخصیت است. نام امروزی این نقاشی، «ال سید»‌ است که به اسپانیا اشاره دارد، جایی که این عبارت به معنای «آقا»‌ است.

این منتخب از نقاشی‌های «رزا بونور» نشان‌دهنده استعداد خارق العاده او در به تصویر کشیدن حیوانات اهلی و وحشی است. خوشبختانه بسیاری از نقاشی‌ها، طراحی‌های مقدماتی او هنوز در آمریکا و اروپا دیده می‌شوند.
منبع: ایسنا

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir