سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 47759
تاریخ انتشار : 1403/04/30 11:20

به بهانه درگذشت فرهاد مشیری



فرهاد مشیری از آن دست هنرمندان نبود که مرزی بین سنت و مدرنیته بکشد و به غیب گویی در مورد هنر مدرن بپرداز و آن را سیاه جلوه دهد؛ همین مورد باعث شد تا به اولین هنرمند خاورمیانه با اثری بیش از یک میلیون دلار معروف شود.

به گزارش تجسمی آنلاین، باز شدن پای مشیری به انستیتوی هنر کالیفرنیا در سال ۱۹۸۱ او را بیش از پیش با جلوه‌های هنر عامه پسند آمریکایی‌ها معروف به پاپ آرت آشنا کرد. هرچند ظهور پاپ آرت برگرفته از آثار اندی وارهول و تصویرسازی‌های کمیک دهه ۶۰ آمریکا بود. هنری که گردش مالی خود را مدیون سینمای آمریکاست.

مشیری به دلیل سینمادار بودن پدرش، با این رسانه آشنا بود و سینمای آمریکا را می‌شناخت؛ به طور خاص نورما جین مورتنسن با نام هنری مرلین مونرو، بازیگر معروف آمریکایی را بر روی پرده یا در تلویزون دیده بود.

پاپ آرت و مونرو
اما موضوعی که مونرو را برای مشیری جذاب کرد، سینما نبود؛ بلکه پرتره‌های معروف اندی وارهول از او بود. پیش از انقلاب، پای این پرتره‌های به موزه هنرهای معاصر تهران هم باز شد. 

اما هنر وارهول و پاپ آرت تاثیرش را بر روی مشیری گذاشت و پای او را به آمریکا باز کرد. رودئو کابوی، داستان قبل خواب نارنجی، شناور، شبح جنگل، داستان قبل خواب نقره ای، خدای رنگارنگ، رنگ خدا، فرفری، بانی خرگوشه، نصف نصف و خودنگاره روی قالی پرنده، از جمله آثار پاپ آرت مشیری هستند که برخی از آن‌ها روح سبک وارهول را جیغ می‌کشند.
گران‌ترین آثار مشیری
باغ مخفیِ مشیری که یکی از معروف‌ترین آثار برگرفته از هنر مدرن به حساب می‌آید، در خانه حراج کریستیز دبی حدود ۱ میلیون دلار چکش خورد؛ گرچه گران‌ترین اثر او عشق است. اثری که گرچه از خوش نگاری واژه عشق در کانونش استفاده شده است اما به دلیل استفاده از اسمبلاژ (هم بندی) و ترکیب آن با کلاژ، لباس مدرن پوشیده است.

خوش نگاری‌های خط فارسی در کارهای کوزه مشیری که نقش‌هایی از کوزه‌های زیرخاکی ایرانی هستند، هم دیده می‌شوند. در نتیجه تابلوی عشق از عناصر ایرانی برای ایجاد بافتی مدرن بهره می‌برد. مشیری در اسمبلاژ عشق از سنگ‌های سواروسکی حول و درون پیکره خطی-حجم دار عشق استفاده کرده است.

سال ۲۰۰۸ عشق در حراجی بونامز دبی بیش از ۱ میلیون دلار چکش خورد. این اثر در هنگام فروش، نسبت به برآورد اولیه ۴۹۸ درصد رشد کرد تا دهان همه باز بماند. خیلی معمول نیست که آثار هنرمندان شرقی در یک خانه حراج ثبت شده در اروپا یا آمریکا، با این قیمت تعیین شود اما مشیری سال‌ها پیش از مرگ زودرسش در ۶۶ سالگی این کار را تمام کرد.

مشیری در داخل ایران هم حراج معروف تهران را با نام خود گره زده بود. نقاشی خطِ شماره‌های سیاه روی سفید، در بیستمین دوره حراج تهران ۱۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان به فروش رفت. نقشی از کوزه با نام تا آخر زمان، ۵ میلیارد تومان در همین حراجی به فروش رسید.

سایت اماراتی the national news از مشیری با عنوان مهم‌ترین هنرمند معاصر ایران یاد کرده است. امارات یکی از کشورهایی است که به طور خاص به هنر مشیری توجه داشت. بنیاد هنر شارجه و بنیاد فرجام دبی آثار مشیری را نگه داری می‌کنند.

علاوه بر این دو، موزه هنر مدرن عرب در قطر، فرانکویس پینالت، ثروتمندترین مجموعه دار جهان و سومین ثروتمند فرانسه و مرکز هنر پالازو گراسی در ونیز، آثار مشیری را در اختیار دارند.

مشیری همچنین با بانک سرمایه‌گذاری ارقام در دبی همکاری می‌کرد. گزارش روزنامه انگلیسی فاینشنال تایمز، نشان می‌دهد که مشیری برای خلق ۷ اثر در انحصار بانک ارقام در سال ۲۰۰۷ یعنی یک سال پیش از فروش اثر عشق در حراج بونامز که شهرت ویژه‌ای به او بخشید، ۲۰۰ هزار دلار دستمزد دریافت کرده است.

بانک ارقام به لطف مشیری، تا سال ۲۰۰۹ در مجموع ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار اثر هنری را در اختیار داشت. آوازه هنر مدرن مشیری در امارات، گالری الخط الثالث (خط سوم) دبی را به نمایندگی او تبدیل کرد. خبر درگذشت مشیری را هم الخط الثالث به طور انحصاری اعلام کرد.

همین گالری بود که در آرت ابوظبی ۲۰۲۳ سری کوزه‌های مشیری را به نمایش درآورد. مشخصا کوزه‌های آبی و آبی زمردی مشیری که یادآور هنر ایران باستان هستند، آرت ابوظبی را مزین کردند.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir