به گزارش تجسمی آنلاین، در روزهای اخیر پلازای ایستگاه مترو جهاد تهران برنده جایزه موسسه سلطنتی معماران بریتانیا (ریبا) شد. ریبا در این باره نوشته بود که پلازای ایستگاه مترو جهاد بازسازی ایستگاهی در یک تقاطع شلوغ و پرترافیک در تهران است که به طرز «فریبندهای ساده» به نظر میرسد؛ این موسسه نوشته است که در این پروژه یک زیرساخت حمل و نقل به یک محلی دیدنی و فضای عمومی جدید تبدیل شده است.
پلازای مترو جهاد تنها نیست
محمد خاوریان ـ معمار پلازای مترو جهاد ـ درباره چگونگی آغازِ این پروژه با ایسنا گفتوگو کرد. او اظهار کرد: پروژه میدانگاههای تهران، پروژه بزرگی است؛ در واقع اثرِ ساخته شده پلازای میدان جهاد نیز قسمتی از همین پروژه است. هر کدام از نقاط به وجود آمده، که تعدادی از آنها نیز ساخته شده بخشی از این پروژه است. تا آنجا که مطلع هستم علاوه بر پلازای میدان جهاد دو نقطه دیگر از این پروژه به ساخت رسیده است که یکی «جلوخان متروی صادقیه» و دیگری در فلکه دوم صادقیه است.
اینجا نقطه رها شده بود
این معمار ادامه داد: تیمهای قبلی نقاطی را در شهر تهران مکانیابی کرده بودند و با بردن این نقاط به شورای شهر تهران تصویب گرفته بودند. در حقیقت مصوبه گرفته بودند که این پروژه ۱۰۰ نقطه در شهر تهران را پوشش میداد. نقاط مشخص شده در حقیقت نقاط رها شدهای بودند که با ارزش افزوده دادن به آنها میتوان در راستای ایجادِ شهر پیاده محور یا زیستپذیر کردنِ شهر تهران گام برداشت.
خاوریان اظهار کرد: یکی از بخشهای در نظر گرفته شده در این مصوبه، مترو بود که تیم ما آن را انتخاب و بر آن مطالعه کرد. ما مترو را بستر جالبی میدانستیم؛ در این تقاطع که یکی از تقاطعهای مهم شهر تهران است، آن قسمتِ مثلث رها شده، هم پرتردد بود و هم میانِ بافت تهران در قسمتی واقع شده بود که دارای بنای شاخصی نبود. به این بناهای شاخص نشانههای شهری گفته میشود و اولین موضوعی که با آن برخورد کردیم نیز همین بود چرا که این قسمت با سطح و صرفا محوطهسازی نمیتوانست موفق شود.