به گزارش تجسمی آنلاین، در پایان قرن هجدهم، دنیای هنرهای تجسمی به دور از نئوکلاسیک که بر عصر روشنگری مسلط شده بود و به سمت جنبش رمانتیک که تقریباً همه ابزارهای بیان هنری را تحت تأثیر قرار می داد، تغییر کرد. در این مقاله در سایت سفارش طراحی چهره هایپررئال، به معرفی این سبک هنری و بیان تاریخچه و هنرمندان معروف آن می پردازیم. با ما همراه باشید.
تاریخچه رمانتیسم در هنر
جنبش هنر رمانتیک از هنر باروک و کلاسیک در اواخر قرن هجدهم تکامل یافت. چند عنصری که در طلوع رمانتیسم نقش کلیدی داشتند عبارتند از:
تقابل با کلاسیک گرایی:
در اروپا، کلاسیک گرایی که ارتباط تنگاتنگی با جنبش روشن فکری موسوم به روشنگری داشت، بر عقل گرایی و زیبایی شناسی والا تأکید داشت. هنرمندان رمانتیک اولیه از ارزشهای کلاسیک الهام میگرفتند. اما سبک رمانتیک سطوحی از احساسات و درام را اضافه میکرد که به ندرت در نقاشیهای دوران کلاسیک دیده میشد. برخی از نئوکلاسیک ها، مانند ژان آگوست-دومینیک اینگر، موفق شدند در دوره رمانتیک پیشرفت کنند، اما با گذشت زمان از تعداد آن ها کاسته شد.
هنر منظر:
بسیاری از هنرمندان رمانتیک اولیه نقاشی منظره را پذیرفتند و از روغن روی بوم به عنوان رسانه اصلی خود استفاده کردند. در میان این نقاشان منظره، هنرمند بریتانیایی J.M.W. ترنر، که ضربات قلم موی رسا او امپرسیونیست هایی را پیش بینی می کرد که بر اواخر قرن نوزدهم تسلط خواهند داشت. سایر نقاشان منظره مانند جان کنستبل و کاسپار دیوید فردریش رمانتیک آلمانی در اوایل قرن نوزدهم شکوه و عظمت را به بوم های خود آوردند.
هویتهای ملی:
با تکامل دوران رمانتیک، نقاشیها شروع به تداعی هویتهای ملی خاص کردند. در فرانسه ناپلئونی، هنرمندانی مانند Anne-Louis Girodet de Roussy-Trioson و Théodore Géricault قهرمانان فرهنگ فرانسه را در صحنههایی جسورانه و دراماتیک به تصویر میکشند. هانس گود در نروژ مناظری از آبدره های خاص این کشور را نقاشی کرد. در ایالات متحده، مدرسه رودخانه هادسون بر مناظر عظیمی که قاره را به نمایش می گذاشت، تأکید داشت.
در آغوش گرفتن پرتره:
پرتره همچنین در دوران رمانتیک تکامل یافت و به طور فزاینده ای هم پیروزی انسان و هم ضعف انسان را نشان داد. تصویر اوژن دلاکروا در سال 1838 از آهنگ ساز لهستانی-فرانسوی فردریک شوپن، رنگهای رئالیستی را برای سفیدهای کمرنگ و رنگهای عمیق رها کرد تا نبوغ شکننده استاد را به تصویر بکشد. پرتره جوزف کارل استیلر از لودویگ ون بتهوون، مردی تنومند را با موهای بلند ژولیده نشان می دهد که شهرت دراماتیک آهنگ ساز را در قرون بعدی تثبیت می کند.
کاهش محبوبیت در اواخر قرن نوزدهم:
دوران رمانتیک نقاشی سرانجام جای خود را به جنبش هایی مانند امپرسیونیسم داد، جایی که دیدگاه و احساسات هنرمند بر حقیقت دقیق موضوع ارجحیت دارد.
ویژگی های رمانتیسم در هنر
نقاشی و مجسمهسازی رمانتیک قرن هجدهم و قرن نوزدهم عمدتاً توسط چندین ویژگی یکی میشوند، از جمله:
جشن طبیعت:
هنر رمانتیک – چه در نقاشی، مجسمه سازی، رمان یا موسیقی – تمایل دارد بر جهان طبیعی تأکید کند. انسانها اغلب مطیع آن طبیعت هستند، مانند کتاب سرگردان بر فراز دریای مه اثر کاسپار دیوید فردریش.
نقاشی در آغوش منظره:
دوره کلاسیک بر پرتره و فرم های انسانی تأکید داشت، اما دوران رمانتیک شاهد بازگشت هنر منظره بود.
قهرمانی و درام:
وقتی انسان ها در هنر رمانتیک به تصویر کشیده می شوند، اغلب در هجوم ماجراجویی ظاهر می شوند. از اوایل کشتی غرق شده رمانتیک اثر کلود-ژوزف ورن تا کشتار در خیوس اثر یوژن دلاکروا، درام غالباً در این آثار حاکم است.
انسانیت در معرض نمایش:
همانطور که آگوست ویلهلم شلگل، فیلسوف و منتقد رمانتیک در سخنرانیهای خود درباره هنرها و ادبیات دراماتیک بیان کرد، ماهیت ماهیت انسان دوگانگی عمیق آن است. این دوگانگی هم در پرتره و هم در مناظر آن دوران منعکس شده است.
موضوعات ملی گرایانه:
بسیاری از هنرمندان رمانتیک هویت ملی خود را در آثار خود گنجانده اند، از جمله فرانسیسکو گویا اسپانیایی، آن لوئیس گیرودت دو روسی-تریوسون فرانسوی و توماس کول آمریکایی نمونه این انتخاب ملی گرایانه برای موضوع هستند.
8 هنرمند برجسته سبک رمانتیک
برخی از مشهورترین هنرمندان رمانتیک که آثار بی نظیری از خود به جای گذاشتند، عبارتند از:
توماس کول:
یکی از اعضای برجسته مدرسه رودخانه هادسون که ناسیونالیسم ایالات متحده را در مجموعه دوره امپراتوری خود مستند کرده است.
جان کنستبل:
یک نقاش منظره رمانتیک مشهور که حومه انگلستان را در آثاری مانند The Hay Wain به تصویر کشید.
اوژن دلاکروا:
نقاش فرانسوی که صحنه هایی از دوران باستان را به زیبایی شناسی رمانتیک دراماتیک اقتباس کرد. او همچنین انقلاب فرانسه را در آثاری مانند آزادی رهبری مردم که ناپلئون سوم در موزه لوور به نمایش گذاشت، مستند کرد.
کاسپار دیوید فردریش:
نقاش آلمانی که آثارش، مانند سرگردان بر فراز دریای مه، بر عظمت خام طبیعت و سلطه آن بر نوع بشر تأکید داشت.
هنری فوزلی:
نقاش سوئیسی که با آثاری مانند کابوس به پر کردن شکاف بین کلاسیک و رمانتیسیسم کمک کرد.
تئودور ژریکو:
نقاش فرانسوی که آثارش به نام شاسیر شارژ و رافت مدوزا بینندگان سالن پاریس را مجذوب خود کرد.
فرانسیسکو گویا:
نقاش رمانتیک اسپانیایی که هم استاد رئالیسم و هم در درام بود. آثار اواخر عمر او، به نام نقاشیهای سیاه، ناگهان به سمت سوررئالیسم و ناامیدی هجوم آوردند، اما همچنان در زمره مشهورترین آثار او باقی ماندهاند.
J.M.W. ترنر:
جوزف مالورد ویلیام ترنر یک نقاش انگلیسی بود که از هنر نئوکلاسیک به مناظر جسورانه و سبکی مانند Wreckers، ساحل نورثامبرلند چرخید.