سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 47671
تاریخ انتشار : 1403/03/16 10:48

هادی جمالی دار فانی را وداع گفت



هادی جمالی، تصویرگر و نقاش ایرانی صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

به گزارش تجسمی آنلاین، هادی جمالی نقاش ایرانی متولد سال  ۱۳۲۹در  شیراز بود و فارغ التحصیل معماری داخلی از دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشکده هنر معماری دانشگاه آزاد اسلامی است.

جمالی، تصویرگر و نقاش ایرانی با نقاشی‌های اکسپرسیو و انتزاعی‌ای که پس از دهه‌ی ۱۳۷۰ خلق کرده است شناخته می‌شود. 

جمالی تحصیلات هنری خود را در رشته‌ی نقاشی و هنرستان هنرهای زیبای تهران آغاز کرد . سپس در سال ۱۳۵۰ دانشکده‌ی هنرهای تزئینی پذیرفته شد و در رشته‌ی طراحی داخلی ادامه‌‌ی تحصیل داد. 

پس از یک وقفه‌ی طولانی تحصیلات دانشگاهی را از سر گرفت و در سال ۱۳۷۵ درجه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی طراحی صنعتی را از دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد. سپس به عضویت هیئت علمی این دانشگاه درآمد. 

او در کنار نقاشی به تدریس معماری نیز مشغول بوده و چند کتاب در زمینه‌ی آموزش هنر برای دانش‌آموزان هنرستانی هم تالیف کرده است. 

جمالی نمایشگاه‌های متعددی در داخل و خارج از کشور داشته است و جایزه‌ی سومین دوسالانه‌ی بین‌المللی نقاشی جهان اسلام (۱۳۸۳) را در کارنامه دارد. 

جمالی در سال ۱۳۷۹ همراه هنرمندانی همچون رزیتا شرف‌جهان، بهنام کامرانی، احمد وکیلی، کریم نصر، مهرداد محب‌علی، احمد مرشدلو و ... به عضویت گروه +۳۰ درآمد ؛ گروهی از هنرمندان با گرایش‌ها و سبک‌های مختلف هنری که با هدف نمایش آثارشان گردهم‌آمدند و چندین کارنما در ایران، ژاپن، ایتالیا، فرانسه و ارمنستان برگزار کردند. 

این گروه سعی داشت از رسانه‌های نو برای برقراری ارتباط با مخاطب بهره بگیرد و در اواسط دهه‌ی ۱۳۸۰ به کار خود پایان داد.

جمالی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده‌ی هنرهای تزئینی در زمینه‌ی تصویرگری کتاب کودک به فعالیت پرداخت و کتاب‌هایی چون «یک صبح پاییزی» را مصور ساخت. 

او در ابتدای راه نقاشی‌ از خط‌نگاری و عناصر سنت کتابت و صفحه‌آرایی برای رسیدن به کلیتی انتزاعی بهره می‌گرفت. اما در دوره‌های بعدی این عناصر جای خود را به واریاسیونی از مربع‌ها و مستطیل‌های رنگی می‌دهند. 

پاکباز درباره‌ی این دوره‌ی آثار می‌نویسد: «جمالی از اواخر دهه‌ی ۱۳۷۰، آثاری انتزاعی بر بستر ورق نازک آلومینیوم پدید می‌آورد. نقاشی‌هایش غالباً در فرآیندی از شیارزنی، بخیه‌کاری، رنگ‌گذاری و رنگ‌زدایی شکل می‌گیرند. بافت خشنی که بدین‌سان در سطح کار ایجاد می‌شود، پوست ترک‌خورده یا زخم‌های التیام نیافته را تداعی می‌کند.»

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir