سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 47665
تاریخ انتشار : 1403/03/13 08:54

10 جنبش هنری؛ سورئالیسم



یکی از جنبش های هنری در دوره های جنگ جهانی اول و دوم، سبک هنری سورئالیسم است.

به گزارش تجسمی آنلاین، این سبک هنری با مشخصات و ویژگی های متفاوت، به عنوان یک سبک خاص در نظر گرفته می شود که پیروان آن به تولید آثاری ضد هنری می پرداختند.

ویژگی ها و واقعیت های به خصوصی سبک سورئالیست را متمایز و برجسته می کند که برای آشنایی با آن باید با این نکات و جزئیات آشنا بود.

در این بخش از تصویرگران پویا اندیش با ما همراه باشید تا به بررسی سبک هنری سورئالیسم ، هدف آن و مشخصاتی که دارد بپردازیم. ابتدا بهتر است تعریف دقیقی از این سبک هنری داشته باشیم.

سورئالیسم به عنوان یک جنبش هنری شناخته می شود. در معنای لغوی سورئالیسم به معنای فراواقع گرایی است.

در این سبک هنری، سوژه ها و موضوعات فرا واقعی به وجود دارند.

سورئالیست ها از طریق هنر خود می خواستند ناخودآگاه را به عنوان وسیله ای برای باز کردن قدرت تخیل و هدایت آن به کار بگیرند.

سورئالیسم در واقع به عنوان یک جنبش فلسفی آغاز شد. این سبک می گفت راه برای یافت حقیقت جهان از طریق ضمیر ناخودآگاه و رویاهاست نه از طریق تفکر منطقی.

کلمه «سوررئالیست» (که بیانگر «فراتر از واقعیت» است) توسط شاعر آوانگارد فرانسوی گیوم آپولینر در پیشگفتار نمایشنامه ‌ای که در سال ۱۹۱۷ اجرا شد ابداع شد.

اما این آندره برتون ، رهبر گروه جدیدی از شاعران و هنرمندان در پاریس بود. که در مانیفست سوررئالیستی خود (۱۹۲۴) سوررئالیسم را این گونه تعریف کرد:در جنبش سورئالیسم هنرمند به هر طریقی، چه شفاهی و چه نوشتاری یا سایر شیوه های هنری عملکرد واقعی اندیشه را بیان می کند.

در این سبک رویاها و ضمیر ناخودآگاه در غیاب تمام اعمال کنترل میشوند. عقل و خارج از همه زیبایی شناختی ها و مسائل اخلاقی روی آثار تسلط می یابد.

در کل می توان تاریخ ظهور و به اوج رسیدن این سبک هنری را از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ دنبال کرد.

جایی که در اواسط دهه ۱۹۲۰ در فرانسه سورئالیسم بعد از جنبش دادائیسم که در سوییس متولد شده بود کار خود را آغاز کرد و در دهه ۱۹۳۰ به اوج خود رسید.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir