به گزارش تجسمی آنلاین، از اصطلاحات رایج هنری هنر بهعنوان زبان تخصصی آن استفاده میشود و به کمک آنها هنرمندان و علاقهمندان به هنر میتوانند بهترین بیان را برای آثار خود انتخاب کنند و با دیگران درباره هنر صحبت کنند.
پاسپارتو : قاب مقوایی که در دو نوع فارسی بر؛ و پنجره ای برای جلوه دادن و شکیل کردن نقاشی از آن استفاده میشود .
پرتره : طراحی چهره
میسکت: نوعی چسب مایع که از آن برای جلوگیری از نفوذ رنگ به بخشهایی از سطح کار استفاده میشود .
کنتراست : تضاد ( سیا ه – سفید ، روشن – تاریک)
کنتراست مطلق : تیره ترین حالت تضاد
دیزاین : طرح – شکلی را بوجود آورد ن
آنالیز : تجزیه – جدا سازی
ری لکس : آزاد گذاشتن – بحال راحت د ر آورد ن
کن سن تریشن concentration: تمرکز حواس – منتهای د قت
تکسچر : بافت – نوع پوشش ظاهری سطح
اکسپره سیو : بیانگراحساس
کمپوزیسیون : ( ترکیب بندی) کنار هم چید ن اشیاء یا اشکال بطور، خوشایند
آبجکتیوobjective : غیر ذهنی – علمی
سابجکتیو subjective : خصوصیت فردی – شخصیت
شکل انتزاعی : تصویری که به هیچ یک از اشکال طبیعی شباهت ندارد – جدا از طبیعت
کلا ژ : تصویری که ازچسباند ن قطعات کاغذ، پارچه یا چیزهای د یگر د رست شده باشد
فیکساتیو : نوعی ورنی رقیق که روی نقاشی و طراحی می پاشند تا رنگ آنهارا ثابت نگهدارد
فرسک : نقاشی روی د یوار
جسو : زمینه ای که با استفاده از گچ و چسب برای نقاشی ( تامپرا) ساخته می شود
لوکال کالر : رنگ اصلی اشیاء
مد یوم : هر مایعی که برای حل کرد ن پود ر رنگ بکار برود مثل روغن بذ رک
مونو کروم : تک رنگ – نقاشی تک رنگ
پرسپکتیو : دوری ونزد یکی اشیاء – نمایش اشیاء د ر نقاشی به همان شکلی که چشم آنها را می بیند، (مناظر و … )
اسکیس : طرح اولیه – طرح یا یاد داشت سریع برای نقاشی، بد ون درنظر گرفتن جزئیات
فون کالر : رنگ زمینه – رنگ آستر نقاشی
گلیز : هر گاه یک یا چند قشر نازک رنگ رقیق شده را روی قسمتی از نقاشی که کاملا خشگ شده باشد قرار دهیم به آن گلیز میگویند .
اصطلاح “fat over lean” به چه معنی است؟
“رنگ زیاد روی رنگ کم” یکی از قوانین پایه نقاشی رنگ روغن است که از ترک خوردن لایه های رنگ موقع خشک شدن جلوگیری می کند.
رنگ زیاد به مراتب روغن زیادی هم دارد ، رنگ کم نیز دارای روغن کمتری است. نقاشی با مقدار روغن بیشتر، باعث می شود که رنگ ها دیر تر خشک و قابل انعطاف تر شوند.
اگر یک لایه رنگ کم روی یک لایه رنگ زیاد بکار رود، لایه بالایی قبل از لایه زیری خشک می شود. یک لایه نازک روی لایه پر رنگ، ترک می خورد زیرا خشک و قابل انعطاف تر از لایه زیری می شود. برای جلوگیری از این حالت، شما باید رنگ کمتری در لایه زیری استفاده کنید و لایه بعدی را با روغن بیشتری روی آن بکار ببرید.