به گزارش تجسمی آنلاین، در این مراسم، محمد خراسانیزاده در سخنانی بیان کرد: موزه هنرهای معاصر تهران ظرفیتهای متعددی دارد که نمیتوان به راحتی از کنارشان عبور کرد و آنها را مسکوت گذاشت. فضای پیرامونی موزه یکی از ظرفیتهای بیرونی کمنظیر ما محسوب میشود که میتواند قابلیتهای متفاوتی برای ارائه هنری داشته باشد.
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به مضمون چیدمان "ده هزار جهان" گفت: مضمون انتخاب شده بر مبنای پیشنهاد دو هنرمند و ناظر به یک نسلکشی تاریخی بود که همه انسانها با دیدن و شنیدنشان قلبشان به درد میآید. اکنون شاهد هستیم که کودکان غزه تنها به جرم فلسطینی بودن توسط دژخیمان رژیم صهیونیستی به خاک و خون کشیده میشوند. بیش از ۳۰ هزار کشته در فلسطین طی ۶ ماه گذشته ثبت شده است که نیمی از آنها زنان و کودکان هستند. به تعبیر قرآن کریم، "بِاَیِّ ذَنب قُتِلَت"؟
مدیرکل هنرهای تجسمی تصریح کرد: امیدوارم این چیدمان، تلنگری برای شمار محدودی از افراد جامعه که نسبت به فجایع انسانی غزه بیتفاوت هستند، باشد تا بیندیشند و ببینند قرار است در کدام سوی تاریخ بایستند؟ سمت ظالم یا طرف مظلوم؟
در بخش دیگری از این مراسم، حسین ونکی، یکی از طراحان چیدمان "ده هزار جهان" درباره این رویداد هنری محیطی گفت: من همکاریهای کوچکی با پسرم داشتم و افتخار میکنم که با او بودم. ما چند ماه است که درگیر ایده این چیدمان هستیم و خوشحالم که اکنون در محوطه موزه هنرهای معاصر تهران به اجرا درآمده است.
او با اشاره به مظلومیت کودکان شهید غزه گفت: هیچکس سراغ کودکان کشته شده در غزه را نگرفت. بیش از ۳۵۰۰ کودک تاکنون کشته شدهاند. سرعت کشتار کودکان بیش از سرعت ما در ساخت مجسمههای گچی بود. این سختیها و این بیاعتنایی سرد و سنگین میگذرد و باید به آینده امیدوار بود.
سپس ابوذر ونکی دیگر طراح چیدمان "ده هزار جهان" با خوانش متنی، سکوت جهانی مدعیان حقوق بشر در زمینه کشتار کودکان در غزه را به چالش کشید و خواستار واکنش به این فاجعه انسانی شد.
چیدمان "ده هزار جهان" با محور نفی سکوت مدعیان حقوق بشر در مقابل جنایات رژیم کودککش صهیونیستی در غزه توسط حسین ونکی و ابوذر ونکی طراحی شده است و تا ۳۰ فروردین برپا خواهد بود.
منبع : روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران