سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 41333
تاریخ انتشار : 1402/09/12 12:31

پرویز تناولی و بازخوانی هنر گذشته



کیانوش معتقدی، کارشناس و منتقد هنری، در بررسی رویکرد پرویز تناولی، مجسمه‌ساز و یکی از پیشگامان هنر نوگرای ایران، در بازخوانی هنر گذشته‌ی ایران وی را از جمله هنرمندانیمی داند که به هنرهای سنتی و عامیانه‌ی ایران علاقه‌مند بوده و در طول زندگی خود آثار متعددی را در این زمینه خلق کرده است.

به گزارش تجسمی آنلاین، معتقدی بر این باور است که تناولی در این آثار، تلاش می‌کند تا با نگاهی نو و مدرن، به بازخوانی و تفسیر این هنرها بپردازد.

معتقدی افزود: یکی از مهم‌ترین آثار تناولی در این زمینه، اثری با عنوان «زن فرنگی روی فرش» است. این اثر، بازخوانی تصویری از اواخر دوره‌ی قاجار است که در آن تصویر یک زن فرنگی دیده می‌شود. تناولی در این اثر، علاوه بر بازسازی تصویر زن فرنگی، رنگ‌های جدیدی را به آن اضافه کرده است. این کار باعث شده است که این اثر، بیانی مدرن و تازه پیدا کند و تبدیل به یک اثر هنری جدید با ته‌مایه‌هایی از پاپ‌آرت شود.

معتقدی این اثر را نمونه‌ای ممتاز از رویکرد تناولی به بازخوانی هنر گذشته‌ی ایران می‌داند. او معتقد است که تناولی در این اثر، با ادای احترام به هنر عامیانه‌ی ایران، آن را به شکلی مدرن و جدید بازآفرینی کرده است.

تناولی در آثار دیگر خود نیز از موتیف‌ها و نقش‌مایه‌های قدیمی مثل زنان استفاده کرده است. او این عناصر را در قالبی نو با بیان پاپ‌آرت ترکیب کرده و از آن‌ها یک هنر جدید ساخته است.

معتقدی به این نکته اشاره می‌کند که تناولی با علاقه‌مندی به سراغ این موتیف‌ها و نقش‌مایه‌ها می‌رود و آن‌ها را در قالبی جدید بازآفرینی می‌کند. این کار باعث شده است که آثار او، هم از نظر هنری و هم از نظر فرهنگی، ارزشمند باشند.
یکی از مهم‌ترین آثار تناولی در این زمینه، اثری با عنوان «زن فرنگی روی فرش» است. این اثر، بازخوانی تصویری از اواخر دوره‌ی قاجار است که در آن تصویر یک زن فرنگی دیده می‌شود. تناولی در این اثر، علاوه بر بازسازی تصویر زن فرنگی، رنگ‌های جدیدی را به آن اضافه کرده است. این کار باعث شده است که این اثر، بیانی مدرن و تازه پیدا کند و تبدیل به یک اثر هنری جدید با ته‌مایه‌هایی از پاپ‌آرت شود.

معتقدی این اثر را نمونه‌ای ممتاز از رویکرد تناولی به بازخوانی هنر گذشته‌ی ایران می‌داند. او معتقد است که تناولی در این اثر، با ادای احترام به هنر عامیانه‌ی ایران، آن را به شکلی مدرن و جدید بازآفرینی کرده است.

تناولی در آثار دیگر خود نیز از موتیف‌ها و نقش‌مایه‌های قدیمی مثل زنان استفاده کرده است. او این عناصر را در قالبی نو با بیان پاپ‌آرت ترکیب کرده و از آن‌ها یک هنر جدید ساخته است.

معتقدی به این نکته اشاره می‌کند که تناولی با علاقه‌مندی به سراغ این موتیف‌ها و نقش‌مایه‌ها می‌رود و آن‌ها را در قالبی جدید بازآفرینی می‌کند. این کار باعث شده است که آثار او، هم از نظر هنری و هم از نظر فرهنگی، ارزشمند باشند.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir