تجسمیآنلاین: شروینکندری: محمدحسینماهر ( متولد1336، آبادان ) ساکن تهران و فارقالتحصیل رشتهی نقاشی از دانشکده هنرهای تزئینی تهران است. درسال 1358 تحصیلات خود را بهپایان برد و از همان سال فعالیت حرفهایش را آغازکرد. ماهر تا به امروز 30 نمایشگاه انفردای داشته و کارهایش را در بیش از 50 نمایشگاه گروهی شرکت دادهاستکه از میان آنها میتوان به نمایشگاههای انفرادی در گالری اثر( 1387، 1386) ، اعتماد 1388و آریانا سال 1393 اشاره کرد. تدریس، شرکت در بینالها و چاپ کتاب از دیگر فعالیتهای حسین ماهر بهحساب میآید.
اینبار گالری دستان در فضای2+ میزبان آثار محمدحسین ماهر با عنوان بازی است. هنرمند با خلق آثارموجود دراین مجموعه فضایی را ایجاد کردهاست تا مخاطب بهصورت ناخواسته و یا خودخواسته در تاریخ بین اسطوره ها ، آثار هنری و رخدادهای اجتماعی سفر کند. مخاطب بههنگام ورود در نمایشگاه با آثار و شرایطی مواجه میشود که حس معلق بودن را برای او القا میکند.
حسین ماهر با نگاهی نوین به جامعه کنونی از گذشته تا به امروز میپردازد. او باایجاد اغراق بصری در فرمها، نورپردازی و بهرهگیری از پالت رنگی منحصر بهفردش بُعدی دیگر از اتفاقات پیش آمده در اجتماعش را بهنمایش در میآورد. هنرمند در مجموعه بازی یک تضاد بصری را بین بازیکنان نمایش میدهد که نماد یین و یانگ، سیاهی و سفیدی، زیبایی و زشتی، برد و باخت و... را بیان میکند.
در وهله نخست آنچهکه به هنگام ورود ذهن مخاطب را درگیر میکند و در مواردی به خود خیره نگاه میدارد، نحوه قلمگذاری و کنار هم قرارگرفتن رنگها است. انتخاب رنگها دراین مجموعه یکی از مهمترین عناصر بصری استکه میتواند به خوبی در ذهن مخاطب نقش آفرینی کند و یک پل ارتباطی بین ذهن هنرمند و بازدیدکنندگان این نمایشگاه ایجاد کند. حسین ماهر با بهرهگیری از تضاد رنگی و متعادل سازی آن با خاکستریهای رنگی به ابهامات نظری و فکری موجود در زیر ساخت آثار افزودهاست.
ماهر با بکارگیری ازحجمها و سطوح رنگی یک فضای سه بعدی را در فضایی دوبعدی ایجادکردهاست، همچنین با استفاده از درجه تیرگی و روشنی ها (کنتراستهای پیش آمده) ژرفنمایی مختص خود را نمایش میدهد. ناگفته نماند، بهرهگیری از نمادهای بصری همچون انسان، بال و حیوان بالدار ترکیب چند رویکرد باهم است. انسان و بالهای کوچکی که بر اندامها دارد ناخودآگاه ذهن را به سمت و سویی از ابهام و فضای وهمآلود سوق میدهد. با توجه به آنچه تا به اینجا وهم گرایی قلمداد شد باید گفت که آثار این مجموعه در مسیر سورئالی قرار میگیرد که مخاطبان خود را به یک چالش دعوت میکند، این چالش معلق بودن آنها بین دو قلمرو خودآگاهی و نا خودآگاهی است و میتواند شروع یک بازی بصری باشد. در این بازی بعضیها خسته خواهند شد و بعضی دیگر خوشحال از حضور در جایگاهشان. در ادامه بال و حیوان بالدار صحبت از قداست به میان میآورد که پیشآمدهای بصری در تعبیر و تاثیر گذاریشان برمخاطب بی تاثیر نخواهد بود.
از دیگر مواردی که باید به آن پرداخت عنوان این مجموعه استکه کاملا همقدم با آثار حاضر در مجموعه پیش میرود و هنرمند به کمک آن آنچهکه در پس ذهن خود بر خلق آثار موجود در این اتفاق بصری را داشته با مخاطب در میان میگذارد. به عبارتی کلید واژهایست برای درک بهتر ذهنیت از پیش ساخته هنرمند برای خلق آثار که از چند بُعد و وجه سوژه مورد نظر را مورد بررسی قرار میدهد.
به طور کلی ماهر در آثار مجموعه بازی اشاره به ادامه دار بودن چرخه حیات دارد و نمایانگر دو وجه متفاوت در زندگی است، گاهی نااُمیدی مطلق و خستگی حاصل آن است و گاهی یک روحی سرشار از شادی را نشان میدهد که نتیجهاش پیدایش، داشتن و نداشتن یک انسجام فکری است.
نمایشگاه محمدحسین ماهر با عنوان بازی در گالری2+ به آدرس: تهران ، خیابان فرشته ( فیاضی )، خیابان بیدار، پلاک8، طبقهی 2 از تاریخ 8 تا 22 اردیبهشت 1402 برگزار است.