به گزارش تجسمی آنلاین، از روزنامه هنر چاپ لندن، نتایج یک مطالعه دو ساله روی آثار آمادئو مودیلیانی در موزههای فرانسه، ۱۹ فوریه (۱ اسفند ۹۹) در افتتاحیه نمایشگاهی در موزه هنر مدرن لیل اعلام میشود. در این پروژه که با همکاری آزمایشگاه موزههای ملی فرانسه موسوم به C۲RMF انجام شد، ۲۷ تابلو (از جمله دو نسخه کپی) و سه مجسمه از این هنرمند ایتالیایی از ۱۱ کلکسیون عمومی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند.
در آستانه برپایی نمایشگاه مذکور و همایشی از ۱۷ تا ۱۸ مارس (۲۸-۲۷ اسفند ۹۹) درباره این مطالعه در موزه، محققان اسرار جدید و جالب توجهی را درباره تابلوی آنتونیا (۱۹۱۵)، پیچیدهترین اثر مودیلیانی، فاش کردند.
آنتونیا جزئی از کلکسیون پل گیوم بوده و هم اینک بر دیوار موزه اورانژری پاریس آویزان است. هرچند نام آنتونیا روی بوم حک شده اما درباره سوژه نقاشی اطلاعاتی در دست نیست. تاریخ خلق این تابلو نیز به طور تخمینی و براساس شباهت ناچیزی که با یک پرتره از بئاتریس هستینگز معشوقه آقای نقاش داشت، تعیین شده است.
حال پژوهشگران پس از بیش از یک قرن با استفاده از فناوری و تجهیزات پیشرفته، به رازهای پنهان در بوم این نقاشی پی بردند. به کارگیری اشعه مادون قرمز و طیف نگاری فلوروسانس پرتو ایکس (XRF) روی این اثر هنری، وجود چهرهای وارونه درست در بالای دست آنتونیا را آشکار کرد.
این که این هنرمند روی مطالعات قدیمی یا نقاشیهای نیمهکاره دوباره نقاشی کند، بیسابقه و غیرمعمول نبود. در پروژه تحقیقاتی اخیر طرح سر هستینگز زیر پرتره سال ۱۹۱۵ گیوم موسوم به Novo Pilota کشف و یک منظره پنهان در کنار پرتره آمادئو از وایکینگ اگلینگ هنرمند سوئدی شناسایی شد. اگر طرحی دل این هنرمند را میزد، خیلی راحت بوم را سر و ته میکرد و یک طرح جدید بر رویش میکشید.
بررسیهای بیشتر بر روی تابلوی آنتونیا از وجود طرحهای کمرنگ دیگر از جمله علائم رمزآلود پرده برداشت. یک چهره با چشمهای گرد در بالای سر آنتونیا کشف شد که با تابلوی (1908) Nudo Dolente از مودیلیانی شباهتهایی دارد.
این پرتونگاریها همچنین از وجود یک یا دو ستون کاریاتید در پس زمینه این تابلو پرده برداشت. این ستونها مشابه همان نمونههایی هستند که مودیلیانی در اوایل دهه ۱۹۱۰ میلادی به هنگام نگاه به مجسمه خمر و آثاری که پابلو پیکاسو و کنستانتین برانکوشی با الهام از آفریقا کشیده بودند، خلق کرد.
به گفته آناییس ژنتی ونسان دانشمند حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی، در مجموع چهار طرح در زیر نقاشی اصلی یافت شدند که قدمت آنها به سالهای بین ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۵ برمیگردد. ماری املی سنو از متصدیان موزه هنرهای مدرن لیل نیز میگوید، آمادئو بیشتر مدت اقامتش در پاریس این بوم را همراه داشته است.
به گفته میشل منو رئیس آزمایشگاه C۲RMF، نتایج این مطالعه به رفع معضل تعیین تاریخ دقیق آثار آمادئو کمک میکند.
نمایشگاه اسرار مودیلیانی (The Secrets of Modigliani) از ۱۹ فوریه (۱ اسفند ۹۹) تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۸ آذر ۱۴۰۰) در موزه هنر مدرن لیل برگزار میشود.