به گزارش تجسمی آنلاین، از تارنمای روزنامه انگلیسی میرر، سال ۱۹۹۰ میلادی بود که سارقانی در لباس پلیس با سرقت ۱۳ اثر شامل شاهکارهایی از رامبرانت هارمنزون فان راین گرفته تا یوهان ورمیر و ادوار مانه از موزه بوستون، بزرگترین سرقت هنری تاریخ را رقم زدند.
با گذشت سی سال از آن روز، قابهای خالی آثار به سرقت رفته در موزه ایزابلا استوارت گاردنر بوستون همچنان به دیوار هستند. تابلوی کنسرت از ورمیر، طوفان در دریای جلیله اثر رامبرانت و در تورتونی از مانه که در بین این آثار مسروقه بودند هر کدام به ترتیب ۱۵۵ میلیون، ۷۷ میلیون و ۵۰۰ و ۵۰ میلیون پوند قیمت داشتند.
پلیس فدرال آمریکا پنج سال پیش افرادی را که در این دزدی بزرگ دست داشتند شناسایی کرد اما از آن جایی که هیچکدام از مظنونان در قید حیات نبودند، تحقیقات این پرونده روی بازگرداندن آثار مسروقه متمرکز شد.
حالا با گذشت پنج سال از آن زمان چارلی هیل از کارآگاهان مخفی سابق واحد هنر و عتیقهجات پلیس متروپولیتن میگوید آثاری که در دستبرد به موزه بوستون به سرقت رفتهاند، ممکن است پشت دیوار یک خانه در غرب دوبلین پایتخت ایرلند جاساز شده باشند.
هیل میگوید این اطلاعات را از یک مجرم فراری به نام مارتین فولی ملقب به افعی گرفته که از خلافکاران معروف دوبلین است.
این کارآگاه کارنامه درخشانی در ردگیری و بازگرداندن آثار هنری مسروقه دارد. وی در سال ۱۹۹۴ در راس عملیاتی بود که به بازگرداندن تابلوی جیغ از ادوارد مونک منجر شد و در سال ۱۹۸۶ نیز توانست یکی از تابلوهای ورمیر که توسط مارتین کاهیل معروفترین دزد ایرلند شمالی معروف به ژنرال به سرقت رفته بود را بازگرداند.
پلیس فدرال آمریکا برای کسی که این آثار را به موزه برگرداند، ۷ میلیون و ۵۰۰ پوند جایزه تعیین کرده است.