سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 23771
تاریخ انتشار : 1399/05/22 09:18

نمایشگاه " آتَر-اِویذ" در گالری سایه به روایت مهران نیک سیما



مهران نیک سیما گفت: تعصب چنان در ذهن و مغز آدم رسوخ می‌کند که باعث می‌شود انسان آن را به عنوان یک مسئله طبیعی بپذیرد.

به گزارش تجسمی آنلاین،  نمایشگاه آثار مهران نیک سیما با عنوان "آتَر-اِویذ" در گالری سایه برپاست. نیک سیما  با اشاره به نام این نمایشگاه گفت: در زبان اوستایی، آتَر به معنی آتش و اِویذ به معنای جهل است. اما با توجه به اینکه آتش برای زرتشتی‌ها موضوعی بسیار گران‌قدر است، هیچ‌وقت با کلمه جهل ترکیب نمی‌شود. این نام یک ترکیب پارادوکسیکال است که خودم آن را به وجود آوردم زیرا می‌خواستم که برای این مجموعه یک نام باستانی و کهن پیدا کنم.

او با بیان اینکه ایده این مجموعه سه سال پیش شکل گرفته است گفت: زمینه شکل‌گیری این آثار در ذهن من مربوط به تعصباتی است که همیشه دامن‌گیر بشر بوده است. این تعصبات گاه ممکن است در یک فضای تیره و تار باشد و آسیب‌های آن را ببینیم و زمانی هم ممکن است که در یک جلد مدرن باشد و در ظاهر متوجه آن نشویم، اما در باطن آن همچنان این تعصبات وجود دارد و آسیب‌های خود را وارد می‌کند.

 نیک سیما درباره اینکه چرا از مناظر طبیعی برای نشان دادن تعصبات انسان استفاده کرده است گفت: تعصب چنان در ذهن و مغز آدم رسوخ می‌کند که باعث می‌شود انسان آن را به عنوان یک مسئله طبیعی بپذیرد. اولین تعصبات بشر نیز در رابطه با طبیعت به وجود آمده‌اند، بنابراین من هم سعی کردم همان ریشه را در کارم داشته باشم.

او درباره دلیل استفاده از سنگ به‌عنوان نماد تعصب گفت: ما هر زمان فردی را ببینیم که از منطق دور شده و به سمت تعصبات رفته است به او می‌گوییم متحجر. این کلمه از حجر به معنای سنگ می‌آید و به همین دلیل من هم تصویر سنگ‌ها را متناسب با معنای موردنظر خود دانستم. در بیشتر این تابلوها سنگ‌ها برگرفته از واقعیت هستند و به‌عنوان‌مثال کوه سرخ در استرالیا، استون هنج در انگلستان یا سنگ‌های مشهور دیگری در روسیه، هند و... را در این آثار به کار بردم. اما فضاسازی اطراف این سنگ‌ها را با توجه به ذهنیت خودم انجام دادم و حتی سنگ‌ها را با ابعاد بسیار بزرگ و اغراق شده به نمایش کشیدم.

نیک سیما ادامه داد: در همه تابلوها انسان حضور دارد، اما آنها هیچ چهره و حسی ندارند و در یک حالت بلاتکلیف هستند. آنها بدون هدف در فضا معلق هستند و هیچ تصوری از آینده ندارند. قرار گرفتن آدم‌ها در کنار سنگ‌های غول‌آسا باعث می‌شود که حقارت انسان و کوچک بودن آنها در برابر این تعصبات کاملاً دیده شود. آتشی هم که در آن میان وجود دارد نشانه آن است که تعصب همیشه به آدم‌ها دلگرمی می‌دهد و به همین دلیل از آن حفاظت می‌کنند.

او درباره ارتباط مخاطبان با این تابلوها گفت: بعضی از بینندگان برداشتی که از این تابلوها داشتند صرفاً ارتباط میان انسان و طبیعت بود و معنایی که من در ذهن داشتم را درک نکردند. این مسئله به نظرم طبیعی و حتی جذاب بود که تابلوها می‌توانند بازخوردهای متفاوتی داشته باشند. کسان دیگری هم بودند که به مفهوم موردنظر نزدیک شدند و عده‌ای دیگر هم بودند که مفاهیم ماورایی و آخرالزمانی را از این تابلوها برداشت می‌کردند.

نمایشگاه آثار مهران نیک سیما تا ۲۲ مرداد در گالری سایه به نشانی خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ برپاست.

منبع:هنرانلاین 

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir