به گزارش تجسمی آنلاین، محجوبی از جمله منظرهپردازان در نقاشی مدرن ایران است که حتی آن زمان که چشماندازی غیر ایرانی را میسازد، باز امضای خودش را داشته و یادآور زادگاه او، گیلان است. در این دوره از حراج اثری از وی با عنوان " آرامش و زندگی در طبیعت پاک" با ابعاد 150*100 و با قیمت 150 - 200 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.
حسین محجوبی را با تصویر درختان بالنده، اسبهای آزاد و یله در طبیعت و سقفهای سفالپوش شمال ایران میشناسند. او با ساده کردن طبیعت و تماشای منظری که دیگران به سادگی از کنار آن میگذرند، جهانی را میسازد که از آنِ خود اوست.
محجوبی از جمله منظرهپردازان در نقاشی مدرن ایران است که حتی آن زمان که چشماندازی غیر ایرانی را میسازد، باز امضای خودش را داشته و یادآور زادگاه او، گیلان است. آیدین آغداشلو درباره او مینویسد: «هر بار که آن درختان موازی باریک و ظریفی را که آسمان ابری را هاشور زدهاند و هاشورهای اریب سفالهای سرخ پشتبامها و اسبان رها را میبینیم، یاد محجوبی در ذهنمان تازه میشود. جهان تصویری او از راهی سهل و ممتنع ساخته میشود؛ او با انتخاب رنگهای رقیق و قلمگذاری ماهرانه خود، فضایی را بازسازی میکند که مطبوع و ملایم بوده و در عین حال توانای القای غم غربت و اشتیاق ارجاع به خاطرههای بلافاصله، مکانهای دوردست و شریف و زیبا است».
محجوبی همواره در نوشتهها و گفتههایش تأکید کرده که هدف از پرداختن به آن همه زیبایی و سبزی و طبیعت، یادآوری این نکته است که انسان چگونه به نحوی سیریناپذیر در پی تخریب کره زمین بوده است. او نگران از دست رفتن طبیعت است. محجوبی میگوید: «چند مسئله مدام ذهن مرا به خود مشغول کرده است.
یکی جنگ و جدل بین انسانها و ویرانیهایی است که از پی آن به وجود میآید، دیگر ماشین و زندگی ماشینی است که چیزهای مفیدی به بشر بخشیده، اما در عوض با دور کردنش از طبیعت، آرامش و آسایش را از او گرفته و وی را دچار بحرانهای روحی شدید کرده است. نکته دیگر نقش انسان در تخریب طبیعت و نابودی برخی از گونههای گیاهی یا جانوری بر روی زمین است در حالیکه آنها هم از حقی برابر با انسان برای زندگی در زمین برخوردار هستند. زبالههایی که بشر تولید میکند، برخلاف زبالههای طبیعی که به راحتی جذب زمین میشوند، به عامل مهم و تهدیدکنندهای برای زندگی و حیات در روی زمین تبدیل شده است».
نقاشیهای محجوبی اما صرفاً بازنمایی طبیعت نیستند. او چون یک نقاش انتزاعگرا، به عناصری چون فضا، ریتم و حرکت اهمیت میدهد و گویی درختهای سپیدار سر به فلک کشیده و اسبها و خانهها، تنها بهانهای برای به سامان رساندن این عناصر بصری هستند، چنانچه در اثر حاضر نیز، خطوط کشیده سپیدارها و دایرههای دیگر درختان و خط افق، به درستی در کادر نشستهاند.
ظرافت خطوط درختان و قلمگیریهای نرم و سیال اسبان، یادآور نگارگری ایرانی هستند. محجوبی در زبانی امروزی، اسلوب پردازهای خطی و نقطهای مکاتب مختلف نگارگری ایرانی را به نقاشی خود میآورد.