تجسمیآنلاین: دانیال دادگستر: بررسی هنرمندان حراج دیماه 98 حراج تهران: فرامرز پیلارام همواره در پی به تصویر کشیدن نمادهای اصیل ایرانی بود وی تجسمی از درآمیختگی روح ایرانی با نگاه تجرید گرایی هنر مدرن است. او توانست به عنوان یکی از نمایندگان جنبش سقاخانه در دوران کوتاه و پر ثمر فعالیت هنری خود خوشنویسی ایرانی خصوصا نستعلیق را با هندسه، ریاضی و نگاه تمثیل وار ایرانی پیوند زند. در این دوره از حراج اثری با ابعاد 130* 199 از او با قیمت اولیه 1/5– 1 میلیارد تومان به فروش خواهد رسید.
فرامرز پیلارام همواره در پی به تصویر کشیدن نمادهای اصیل ایرانی بود. در کارهای اولیه اش مُهرهایی را که در قدیم به جای امضاء از آن استفاده میکردند، بزرگ نمایی کرد و زمینهای کتیبه گونه به وجود آورد و در آن نمادهای مذهبی، مانند عَلَم و پنجه، را با اشکال هندسی درآمیخت. او با علاقه و توجه به هنرهای سنّتی ایرانی، نظیر کاشیکاری و در مسیر یافتن راههای نو برای «ترکیب بندی» های جدید، و دریافت این مطلب که خط فارسی، بویژه نستعلیق، در تلفیق با نقاشی ویژگی ممتازی به تابلوها میبخشد، به آموختن خطاطی در انجمن خوشنویسان پرداخت و سپس مدتی در آنجا تدریس کرد.
آثار پیلارام تابلوهای رنگ و روغن با ساختاری محکم است که خط در آنها با تکیه بر هنرهای سنّتی حرکاتی آهنگین دارد. آهنگ خطوط در کارهای او با تکرار یک حرف به وجود میآید و بزرگ نمایی و هدایت اَشکال، حس حرکتِ بصری را به بیننده القا میکند. ادغام خطوط سیاه و ضخیم و سفید و نازک و ترکیب آنها با عنصر خط در آثار او نوعی وحدت به وجود میآورد.