به گزارش تجسمی آنلاین ، لیلی گلستان (گالریدار) از جمله اعضای هیات موسس انجمن صنفی نگارخانهداران استان تهران با اشاره به آنکه هنوز صنف گالریداران به صورت جدی کار خود را آغاز نکرده است، گفت: چند ماه است که اجازه کار به این صنف داده شده و باید تا یک سال صبر کنیم و ببینیم چه کارهایی باید انجام دهیم. انجمن صنفی هم مشغول انجام کارهای خود است. در این میان نباید فراموش کرد که ارائه مجوز به گالریداران برعهده صنف گالریداران نیست و از طریق وزارت ارشاد ارائه میشود.
او ادامه داد: با توجه به آنکه ارائه مجوز تاسیس گالری در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بارها از مسئولان درخواست کردهایم که به مکان، مجوز ندهند بلکه توجه داشتهباشند که به چه کسی مجوز میدهند و فرد را در نظر بگیرند و بررسی کنند که چه کسی قرار است گالری را بچرخاند.
گلستان با تاکید برآنکه گالریدار باید دارای درک هنری باشد، تصریح کرد: اگر مجوز گالری به مساحت بزرگ یک گالری داده شود و گالریدار چیزی درباره فرهنگ و هنر نداند کار به جایی نخواهیم برد. ضمن آنکه طی سالهای گذشته شاهد آن بودیم که مجوزها بی رویه صادر شدند و امروزه با صدها گالری روبه رو هستیم که معتقدم جز تعداد اندکی از آنها که ممکن است حدود ۲۵ گالری شود، مابقی به درستی کار نمیکنند.
این گالریدار معتقد است: برخی فکر میکنند در گالریداری پول وجود دارد برای همین درصدد تاسیس گالری برمیآیند. اما بعد متوجه میشوند چنین خبرهایی نیست و مجبور میشوند گالری را ببندند. درواقع بیشتر گالریها نیز در نهایت تعطیل میشوند و بیش از یک سال یا یک سال و نیم دوام نمیآورند. در دنیا عرف بر آن است که مجوز گالری به افرادی داده میشود که اطلاعات بسیار زیادی درباره هنر دارد. در اسپانیا، سوییس و فرانسه همه گالریداران خیلی خوب درباره هنر میدانند ولی در ایران اینگونه نیست.
او در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش تعداد گالریها و گالریداران به دلیل واسطه قرار گرفتن گالریها در حراجیهای آثار هنری است، گفت: نه این امر سبب نشده. از قضا کار خوبی است که حراجیهای آثار هنری از طریق گالریداران درصدد دریافت آثار هنری برمیآیند چراکه اینگونه میتوان اصالت اثر هنری را تایید و به نوعی مشخصتر کرد. ضمن آنکه حراجیها از هر گالری، اثر هنری برای فروش نمیگیرند.
منبع: ایلنا