به گزارش تجسمی آنلاین، گالری شکوه از یکم تا ششم آذر 98 میزبان جدیدترین آثار احمد میرزا (میرزازاده) هنرمند صاحب سبک عرصه نقاشیخط میشود.
احمدمیرزا در این نمایشگاه که با نشست نقد و بررسی آثارش همراه خواهد بود، ضمن نمایش جدیدترین کارهایش، برای اولینبار از ایده «خطفرش» رونمایی خواهد کرد.
این هنرمند درباره فضای آثار این نمایشگاه و تفاوت آن با خط نقاشیهای قبلیاش گفت: سعی کردم از قالب فضای آثار مدرن که در طول این سال ها دنبال میکردم به سمتی بروم که معاصر باشد . از مدیوم رنگ روغن و اکریلیک و ترکیب مواد قدری فاصله گرفتم و از ابزار و مصالح دیگری هم استفاده کردم تا مخاطب با تجربه بصری تازهای رو به رو شود.
احمدمیرزا درباره تکنیک کارها اضافه کرد: برخی آثار همان رنگ روغن و اکریلیک و ترکیب مواد است؛ ولی بخشی از کارها که محوریت نمایشگاه را دارد آینه و فرش است که شکل حروف و خوشنویسی را به خودش گرفته و بیانگر مفاهیمی است که شاید قبل از این مطرح نشده باشد، شاید این کارهایی باشد که نسبت به بقیه آثار که در گالریها و بازار هنر می بینیم متفاوت باشد.
او درباره رویکرد این نمایشگاه گفت: در نمایشگاههای قبلی برخورد من مدرن بود و تا حدی دکوراتیو، زیرا مخاطب شرقی به زیبایی شناسی ایرانی عادت کرده بود و اغلب خط نقاشیها بدون عنوان؛ اما کارهای نمایشگاه جدید همگی عنوان و مفهوم دارند و بعضی اصلا دکوراتیو نیستند بلکه مفهومی انتقادی را از گذشتهها و از تخریب سنتها و هویتهایی که داشتیم به مخاطب برساند. عنوان نمایشگاه خط فرش است.
این هنرمند در توضیح بیشتر عنوان نمایشگاهش گفت: خطفرش اصطلاحی است که برای اولین بار در این نمایشگاه به کار میرود. بعد از گفتگویی طولانی که با آقای حسینی مدیر هنریام داشتم این اصطلاح به ذهنمان خطور کرد. در تکنیک خطفرش، تکههای فرشهای قدیمی و دست بافت که سالیان سال زیر پای ما ایرانیها بوده تبدیل میشوند به حروف خوشنویسی. انگار میخواهند حرفی بزنند از دل تاریخ و از گذشتهها، برای این مجموعه تعدادی فرش مندرس و صدمه دیده که قابلیت ترمیم و مرمت نداشتند، خریدم. زمانی که میخواستم این فرشها را بریده و قطعه قطعه کنم تا از دل آن این حروف را درآورم این کار خیلی سخت بود، چون خودم تعلق خاطری به این دست بافتهای زیبا و رویایی دارم. این فرشها باید تکه پاره شده و تبدیل به حروف شود تا روی بوم حرف تازهای بزنند.
به گفته این هنرمند، نیمی از کارهای این نمایشگاه خطفرش و نیمی دیگر حاصل تکنیکهای قبلی او اما در یک فرم و فضای متفاوت هستند.
او درباره قیمتگذاری این آثار گفت: هنوز برای این آثار قیمتگذاری نکردهایم اما یقیناً با توجه به شرایط بازار و مشاوره با خانم فروتن به یک قیمت معقول خواهیم رسید.
احمدمیرزا درباره وضعیت این روزهای نقاشیخط در ایران گفت: بیشتر گالریدارها میگویند بازار نقاشیخط خوب نیست. تصور میکنم بازار به واسطه کارهای تکراری و شبیه هم اشباع شده است، مخاطبان و خریداران میل و رغبتی به خرید ندارند. البته در این بین کسانی که در ویترین مارکت هنر ایران هستند مدیون تلاش سالیان متمادی مدیران فرهنگی و پژوهشگران اقتصاد هنر و حراج تهران هستند و فروش بهتری دارند.
پوستر نمایشگاه احمد میرزا را ابراهیم حسینی طراحی کرده که خود عکاس است.
حسینی درباره طراحی این پوستر گفت: این پوستر با توجه به حال و هوای آثار او طراحی شده و با تم تایپوگرافی است. هیچگونه تصویری در طرح بکار نرفته و نام و عنوان نمایشگاه جدا از وظیفه اطلاع رسانی تبدیل به image شده است. به گفته او، در رنگبندی این پوستر هم با توجه به فضای ایرانی اسلامی آثار، رنگهای گرم و اصیل استفاده شده و سعی در آن بوده با سادگی و خوانایی پوستر به مخاطب امکان خوانش سریع در کمترین زمان ممکن داده شود.
احمد میرزا که پیش از این نمایشگاههای انفرادی در گالری فرهنگسرای بانو (۱۳۸۳)، گالری ماه (۱۳۹۱ ) و همچنین در گالری اولا اسپانیا (۱۳۸۴)، موزه هنرهای مدرن مالاگا ( ۱۳۸۸) و گالری امیگو اسپانیا (۱۳۹۲) برپا کرده، پیشبینی میکند در نمایشگاه جدیدش با توجه به مقدمات کار حدود 15 اثر که همگی مربوط به دو سال گذشته هستند را روی دیوار ببرد.
این آثار در قطعهای متفاوتی ارایه شده است.