به گزارش تجسمی آنلاین، خالق تصاویر رومانتیک را بیشتر با تابلوهای چشمانداز دریا و ساحل میشناسند. تکنیک و تخیل او در به تصویر کشیدن بازیهای نور بر امواج و حبابهای آب دریا بهطور ویژه ستودنیست و به تابلوهای او کیفیتی رومانتیک و در عین حال واقعگرا میبخشد. تابلوهای او یادآور آثار نقاش انگلیسی جی.ام. دبلیو. ترنر و نقاش روسی سیلوستر شدرین است.
ایوان کوستانتینی آیوازوفسکی در شهرفئودوسیا در شبه جزیره کریمه در یک خانودهٔ فقیر ارمنی به دنیا آمد. در سال ۱۸۱۲ خانوادهٔ او از گالیسیا (که آن زمان در لهستان قرار داشت و امروز جزئی از خاک اوکراین است) به کریمه مهاجرت کردند. پدرش نواختن ویولن و زبانهای لهستانی و اوکراینی را به او آموخت.
استعداد ایوازوفسکی در هنر سبب شد که به مدرسهٔ سیمفروپول شمارهٔ ۱ و پس از آن آکادمی هنرهای سن پترزبورگ راه یابد. او از این آکادمی با مدال طلا فارغالتحصیل شد. او برای منظرهها و چشماندازهای دریاییاش جوایزی به دست آورد، به تعدادی از شهرهای ساحلی شبه جزیرهٔ کریمه برای نقاشی سفر کرد و پس از آن عازم اروپا شد.
در سال ۱۸۴۵ به دعوت سلطان عبدالمجید به استانبول رفت. در فاصلهٔ سالهای ۱۸۴۵ تا ۱۸۹۰ او ۸ بار از این شهر دیدن کرد.
در ۳۱ سالگی با جولیا گریوز، یک مدیر انگلیسی در سن پترزبورگ ازدواج کرد. آنها ۴ دختر داشتند. این ازدواج در نهایت به طلاق انجامید و آیوازوفسکی در ۶۵ سالگی با بیوهٔ جوان ارمنی به نام آنا بوردازیان ازدواج کرد.
او آخرین سالهای عمرش را در فئودوسیا گذراند و با پول خود نه تنها آب شهر را تأمین میکرد، بلکه یک مدرسهٔ هنر و یک موزهٔ تاریخی نیز در آنجا احداث کرد. بر اثر تلاشهای او یک بندر تجاری در فئودوسیا راهاندازی شد و شهر به شبکهٔ راهآهن متصل شد. آیوازوفسکی در سال ۱۹۰۰ در فئودوسیا درگذشت.
توانایی او در به تصویر کشیدن نور منتشر آفتاب و مهتاب، گاهی از پشت ابر، گاهی از پس مه با لایههای تقریباً ناپیدا رنگ، بسیار تأثیرگذار است.
مجموعهای از آثاری با موضوع جنگهای دریایی که در دههٔ ۱۸۴۰ نقاشی شدهاند، توانایی صحنهپردازی دراماتیک او را آشکار میکند. در این تابلوها بازتاب شعلههای کشتیهای به آتش کشیده شده در آب و ابرها پیداست. او همچنین تابلوهایی با موضوع چشماندازهای روستایی اوکراین و مناظری از زندگی شهری در استانبول خلق کردهاست. برخی منتقدان نقاشیهای او از استانبول را شرقشناسانه قلمداد کردهاند و برخی دیگر صدها منظرهٔ دریایی او را تکراری و ملو دراماتیک دانستهاند.