تجسمی آنلاین: شروینکندری: آدمی هرچه باهوش و بهوشتر میگردد، بیشتر با خویش درگیر میشود و میخواهد ژرفتر و روشنتر خود را دریابد و به اعماق معنای جان برسد و همزمان، پرده از راز نهفته معنا یا معناهای جهان بردارد.
فهم معانی جان و جهان و ارتباط آن با این و این با آن، شیرینترین و دشوارترین دغدغه و درگیری هر انسان صاحب درک و صاحب درد در همه روزگاران، بهویژه دوران ماست.در این میان جدال با خویشتن خویش می تواند به درگیری درون و ژرف نگری و در نتیجه روشنایی برسد.
نمایشگاه انفرادی نسیم حُسنبخشان با عنوان جدال در گالری بام برگزار شده است. در این رویداد آثار به روش رنگ و روغن روی بوم به اجرا در آمده و مخاطب را با یک دنیای خیالی یا فرا واقعی که نشات گرفته از واقعیت و یا آنچه که در ادوار مختلف بوده مواجه میسازد.
نسیم حُسنبخشان متولد آذر 1363، فارقالتحصیل کارشناسی ارشد طراحیصنعتی از دانشگاه هنر، دکوراتور و طراح جواهر و نقاش خودآموخته است. هنرمند در اجرای مجموعه آثار سبک و سیاق خاص خود را دارد که به عبارتی تلفیق چند سبک هنری سورئال، رئال و تا حدودی هایپر رئال شامل آن میشود.
یکی از مواردی که بیننده را به تعمق وا می دارد، توجه بسیار هنرمند به استفاده از اِلمان زن در آثار حاضر در این مجموعه است که جنبش فمنیسم و عملکرد، پیشرفت و پس رفت آن از گذشته تا به امروز را یادآور میشود.
از سوی دیگر یک همزاد پنداری ناب بین هنرمند و سوژه اصلی آثار وجود دارد که با بهرهگیری و همراه سازی آن با دیگر شمایلها و نشانههای بصری به ذهن مخاطب جهت میدهدتا بهتر به درک و واکاوی مجموعه جدال بپردازد.درواقع وی بااستفاده ازخط، سطح و رنگ یک مرکزیت بجا و درست به فیگورهایش دادهاست که آنهارا به سوژهی اصلی آثارش بدل میکند.
در استیتمنت این نمایشگاه آمدهاست: روی دیگروجود ستیز است، ستیز برای باقی ماندن و گسترش وجود. تراژدی آنجا شکل میگیرد که موجودی برای بقای خویش با خویشتن میجنگد. این مجموعه کارزار جدال من با خویش است، پیش از آغاز جدال، لحظهی وقوع و لحظاتی پس از پایان که اوج تراژدی است. شاید تجربه این جدال برای مخاطب آشنا باشد.
باتوجه به آنچه که در استیتمنت گفتهشد در رویداد پیشِرو مخاطب برای تحلیل و تعریف آنچهکه به نمایش در آمدهاست بیش از پیش نقش مهمی را ایفا میکند تا آنجا که اجازهی دسترسی به ذهن هنرمند را دارد و تا جاییکه در توانش هست میتواند در افکار او قدم بردارد و پیشروی کند. پیش آمد شکل گرفته جنبههای مثبت و منفی را در خود گنجاندهاست که به هر طریقی ذهن و افکار بازدیدکننده را در گیر میسازد.
یکی از عوامل مهمی که به یکپارچه سازی آثار کمک بسزایی کرده است استفاده از نمادهای هندسی، بصری و حیوانی در آثار است که همین اتفاق سبب پیدایش یک قرینگی منحصر بهفرد شده است و در پی آن عمل رو یا رویی یا جدال شکل میگیرد.
برای درک بهتر اتفاقهای شکل گرفته ابتدا باید نمادهای موجود در آثار را مورد بررسی قرار داد. برای مثال دایره به تنهایی معانی بسیاری دارد اما دایرهی قرمز در پشت فیگور زن صحبت از شجاعت به میان میآورد و خود فیگور زن که یک نماد انسانی به حساب میآید اشاره به فمینیسم داردو به عبارتی صحبت از جدال برای دستیابی یک برابری و از بین بردن نابرابریها میکند و با توجه به نگاه سمبولیک هنرمند نابرابریهای موجود در تمام کرهی زمین، شاید هم جهان هستی شامل آن باشد.
از سویی دیگر با حضور حیواناتی چون اسب و گوزن نمیتوان منکر حضور و ردپای نمادگرایی حیوانی در مجموعه توسط وی شد، به عبارتی مخاطب به هنگام مواجه با تمثال گوزن در آثار ذهنش به ادوار گذشته و فرهنگها و اساطیر مختلف در تاریخ از قبل از میلاد تا به امروز سفر میکند. سفری که نتیجه آن دستیابی بهمفهوم مبارزه و مبارز بودن این نماد حیوانی است. اسب نیز نماد استقامت و شجاعت، آزادی و روح تعبیر میشود.
در نقاشیهای نسیم حسنبخشان عدد چهار بارها و بارها تکرار شده استکه به نوعی اشاره به چهار رویداد تاریخی مهم دارد و همچنین یک اتفاق سمبلیک برای بازگویی جنگهای صلیبی است که با صلیب موجود در دست زن سیاه پوش که شبیه به یک راهبه است بر این نتیجه گیری پافشاری بیشتری میکند. در اثر دیگر وجود ساعت دایرهایی ، بانویی که صلیب در دست دارد و اسب سیاه، همه عناصر موجود در این اثر به تکرار یک رویداد در کالبدی دیگر اشاره دارد که امروزه در جامعه جهانی میتوان شاهد آن بود.
تقابل خویش با خویشتن در آثار حسن بخشیان
تقابل خویش با خویشتن در آثار حسن بخشیان
تقابل خویش با خویشتن در آثار حسن بخشیان
تقابل خویش با خویشتن در آثار حسن بخشیان
تقابل خویش با خویشتن در آثار حسن بخشیان
تقابل خویش با خویشتن در آثار حسن بخشیان
تقابل خویش با خویشتن در آثار حسن بخشیان
تقابل خویش با خویشتن در آثار حسن بخشیان