به گزارش تجسمی آنلاین، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی پس از آزمایش و بررسی روی یک اثر نقاشی منسوب به پابلو پیکاسو، نقاش معروف اسپانیایی، که در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، اعلام کرد که «این تابلو یک چاپ دستگاهی روی کرباس در حدود ۵۰ سال پیش بوده است.» اکنون، جبرئیل نوکنده ـ رییس کل موزه ملی ایران ـ با ارائه توضیحات تکمیلیتر درباره این تابلو، گفت: «تابلو منسوب به پیکاسو بخشی از مجموعه اموال توقیفی است که در موزه ملی ایران نگهداری میشود.»
او با اشاره به بررسی این تابلو توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت اشیای فرهنگی تاریخی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری در سال گذشته، اظهار کرد: «نتایج این پژوهش نشان داد اثر مورد نظر یک چاپ دیجیتال روی بوم از یکی از آثار معروف پابلو پیکاسو موسوم به "مرد دلقک در حال نواختن گیتار" است که اصل آن در سال ۱۹۱۸ با تکنیک رنگ و روغن اجرا شده و بعدها یک شرکت ایتالیایی این اثر را روی کرباس در تعداد مشخص به صورت دیجیتالی برای عرضه به بازار محصولات هنری چاپ کرده است که نام و لوگوی شرکت تولیدکننده و شماره سریال آن نیز روی حاشیه تابلو دیده میشود.»
پژوهشگران حفاظت و مرمت آثار تاریخی که اصالتسنجی این اثر، اعلام کردند که روشهای لازم از قبیل مستندنگاری و عکاسی پیشرفته و تحلیلهای میکروسکوپی و آزمایشهای دستگاهی را انجام دادهاند. آنها همچنین احتمال میدهند این تابلو در اواخر دوره پهلوی خریده شده باشد.
**تابلوی پیکاسو در موزه ملی ایران «اصل نیست»
در چند روز گذشته پژوهشگران مرمت آثار تاریخی تایید کردند که تابلوی منسوب به «پیکاسو» که در موزه ملی ایران نگهداری میشود، اصل نیست.
فتحالله نیازی ـ کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی ـ درباره اصالتسنجی این تابلوی نقاشی که به پابلو پیکاسو، نقاش اسپانیایی منسوب شده و در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، گفته بود: این پژوهش و اصالتسنجی توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و با همکاری موزه ملی ایران انجام شده است که نتیجه آن در هفته پژوهش رسما اعلام شد. در این پروژه با توجه به یک دادۀ مجهول با عنوان «یک اثر نقاشی منسوب به پابلو پیکاسو، نقاش معروف اسپانیایی» که در گنجینه موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، روشهای شناخت و اصالتسنجی آثار نقاشی انجام شد.
او این توضیح را اضافه کرد که این پژوهش به بررسی روشهای اصالتسنجی و چالشهای پیشروی این روشها و چگونگی شناخت آثار جعل و اصلی میپردازد و با توجه به فرضیه اثر منسوب به پیکاسو به معرفی این هنرمند مشهور و آثار و تکنیکهای هنری و بررسی آثار معروف او پرداخته شد تا شناخت بیشتری با بررسی دقیقتر اثر منسوب به او به دست آید.
این پژوهشگر مرمت افزود: برای اصالتسنجی اثر مورد مطالعه، روشهای لازم از قبیل مستندنگاری و عکاسی پیشرفته و تحلیلهای میکروسکوپی و آزمایشهای دستگاهی انجام شد و نتایج این آزمایشها و بررسی منجر به این شد که این تابلو یک چاپ دستگاهی روی کرباس در حدود ۵۰ سال پیش بوده است.
نیازی در پاسخ به این پرسش که تابلوی منسوب به پیکاسو در موزه ملی را یک اثر جعلی میتوان دانست، اظهار کرد: نمیتوان از عبارت جعلی استفاده کرد؛ جعل یعنی عینا تابلوی پیکاسو را از روی اثر با توجه به تکنیک و رنگهای به کار رفته و امضای نقاش جعل و اعلام کنید که این تابلو متعلق به پیکاسو بوده است.
او ادامه داد: در گذشته شرکت و کارخانهای در ایتالیا با مدیریت یک بانوی سیاستمدار و فرهنگی بود که آثار نقاشان و هنرمندان مشهور بهویژه از دوره رنسانس را روی کرباس چاپ میکرد، نقاشیهای پیکاسو هم جزوی از این آثار چاپی بود. ما در ابتدا تصور میکردیم تابلوی منسوب به پیکاسو که در مخزن دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری میشود، اصل باشد، اما پس از بررسی متوجه شدیم این تابلو، نمونه چاپ دیجیتال از همان شرکت ایتالیایی است که اواخر دوره پهلوی احتمالا از یک حراجی خریداری شده است.
منبع : ایسنا