سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 31832
تاریخ انتشار : 1401/04/07 08:36

آدمک‌های کامبیز درمبخش در غیابش روی دیوار رفتند/ این میز تا همیشه برایتان خالی‌ست



نمایشگاه آثار کامبیز درمبخش به نام «شاعر خط‌ها» تا ۱۵ تیرماه در گالری ثالث برپا است.

به گزارش تجسمی آنلاین ، ساختمان نشر ثالث کریمخان که زمانی پاتوق زنده‌یاد کامبیز درمبخش استاد کارتونیست بود، این روزها در گالری خود میزبان آدمک‌های این‌ هنرمند فقید شده است.

«شاعر خط‌ها» عنوان نمایشگاهی‌ست که ۴۲ اثر کامبیز درمبخش را در غیاب او در معرض تماشا گذاشته است.

هنگام ورود به گالری حتی اگر نام هنرمند و نمایشگاه را هم ندانی کافی‌ست نگاهی به اولین تابلو بیندازی تا متوجه شوی که این خطوط ساده‌ای که روی کاغذهای سفید نمایان شده و هرکدام داستانی را روایت می‌کنند، کار کسی‌ست که روزی نشان شوالیه ملی لیاقت را در سفارت فرانسه دریافت کرد. آثاری که با نگاه کردن به هرکدام گاه لبخندی گوشه لب مخاطبان می‌نشاند، یا او را به فکر وامی‌دارد.

در این میان شاید آدمک‌های درمبخش را می توان به نوعی امضای او دانست؛ آدمک‌هایی که در یک تابلو اما در چند بخش یک قصه را روایت می‌کنند؛ قصه‌ای که گاه بانمک است و گاه انتقادی و ناراحت‌کننده.

در آثار این نمایشگاه هم مانند دیگر آثار هنرمند رنگ‌ها حضور کمی دارند اما در مواردی اندک برای تکمیل اثر، رنگ‌هایی در گوشه و کنار مشاهده می‌شود. می‌توان گفت که درمبخش از تمام ظرفیت‌های کاغذ و قلم برای ارائه یک مفهوم درعین‌ سادگی استفاده می‌کرد، به طور مثال او گاهی برای تکمیل محتوای داستانی یک اثر کاغذ را مچاله، پاره و سوراخ می‌کرد و گاه یک عنصر بصری جدید مانند پاک‌‌کن، مداد، برگ‌ درخت و… به آن اضافه می‌کرد‌.

مواجه مخاطبان هم با این‌ آثار و نمایشگاه جالب توجه بود، مخاطبانی که خودشان سال‌های گذشته بارها در کافه طبقه فوقانی گالری با این هنرمند فقید به گفتگو نشسته بودند و اکنون به یاد او بار دیگر به گالری آمده بودند اما برای تماشای آثارش.

پسر جوانی در این‌ رابطه گفت: سال‌ها قبل چندین‌بار در همین‌ مکان با استاد صحبت کردم. بسیار آدم بامحبتی بودند و بعضی وقت‌ها می‌دیدمشان که در گوشه‌ای از کافه با یک کاغذ و خودکار مشغول کشیدن طرح هستند. یک روز هم روی یک کاغذ یک آدمک برای من کشیدند که هنوز با عشق از آن نگهداری می‌کنم. یادشان گرامی!

و این پسر جوان شاید نمی داند اثری که در دست دارد می تواند روزی در یک حراجی با قیمت قابل اعتنا مبادله شود.

در گوشه‌ای دیگر دختر و پسری که برای بازدید از آثار آمده اند، خطاب به یکدیگر، گفتند: «باورت می‌شود یک‌نفر این همه داستان را با همین خط‌های ساده خلق کرده باشد.»

و اما از گالری که بیرون بیایی هنوز هم پس از عصر ۱۵ آبان ۱۴۰۰ که کامبیز درمبخش براثر ابتلا به ویروس کرونا دار فانی را وداع گفت، میزی در کافه‌ای که او مدت‌ها روی آن می‌نشست و طرح های متنوع خلق می‌کرد، به یاد او و با گل و شمع و عکس‌های این‌ هنرمند برای گرامیداشت یاد و خاطرش به یادگار مانده است.

نمایشگاه «شاعر خط‌ها» تا ۱۵ تیرماه همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۱ در نشانی تهران، کریم خان زند  بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١۴٨ در معرض تماشا قرار دارد.

 






نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir