سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 47687
تاریخ انتشار : 1403/03/26 07:24
تفسیر محتوایی، تحلیل رویکردی و زیرساختی نمایشگاه مژده سوری ؛

«تقلای خاموش» نقاشی شاعرانه به سبک هایکو ها



تقلای خاموش عنوان نمایشگاهی‌است که ناخودآگاه ذهن و نگاه مخاطب را به نقاشی‌های خاور دور و هایکوهای ژاپنی در قرن 16 که بومی سازی شده اند، خواهد برد.

تجسمی آنلاین: شروین کندری: همانگونه که «هایکوها» به شکل سنتی، بر دو موضوع یا پدیده تمرکز می کنند و در عین حال، نگرشی غیرمنتظره را ارائه می دهند. در آثار «مژده سوری» نیز شاهد خلق حال و هوای ذهنی نقاش و ارائه ذهنیات دلخواه و اغلب غیرمنتظره‌ی وی به مخاطب هستیم.


 

مژده‌سوری متولد ۱۸ بهمن ۱۳۶۵ است. او فارق‌التحصیل فیزیک کاربردی در مقطع کارشناسی ۱۳۸۴-۱۳۸۸ از دانشگاه علوم و تحقیقات و رشته‌نقاشی در مقطع کارشناسی ارشد۱۳۹۳-۱۳۹۶ از دانشگاه الزهرا است. 


 

‌سوری تاکنون در چندین نمایشگاه گروهی شرکت داشته و اولین نمایشگاه انفرادی خود را با عنوان گفتگوی درون در سال ۱۳۹۵ در دانشگاه الزهرا برگزار کرد. او عضویت  پیوسته انجمن نقاشان ایران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر را نیز در رزومه خود دارد.

درواقع آثار مو‌جود در نمایشگاه تقلای خاموش همچون برگ‌هایی از تاریخ هنر شرق نقش‌آفرینی می‌کنند. 


 

در این مجموعه رنگ‌ها و کارهای سیاه و سفید به صورت بصری روایت ها را بیان می‌کند. روایت‌هایی تاریخی و هنری که در آن تاثیرپذیری و اثرگذاری هنری تا آنجایی پیش می‌رود که مخاطب در وهله نخست با نگاه کردن به آثار به یاد چاپ‌های باسمه‌ایی و نقاشی های ابریشمی ژاپنی خواهد افتاد. از طرفی دیگر شاعرانگی نهفته در زیرساخت فکری و اجرایی مجموعه یک فضای منحصر به فردی را به ارمغان آورده‌است‌که مخاطب ناخواسته به یاد اشعار شعرای ژاپنی مثل کانه کو میسوزو، هاگیوارا ساکوتارو، اووته تاگوچی و دیگر شعرا خواهد افتاد. 


 

همانگونه که هایکو ها در عین حالی که در سطرهای کوتاه گفته می‌شوند، اما مفهومی هستند. در این نمایشگاه نیز آثار حاضر همانقدر که وابسته و پیوسته بهم هستند به همان اندازه تفسیری انفرادی در خود جای داده‌اند و تفسیر و تحلیل انفرادی آن‌ها خیلی به مشرق زمین و به این شعرها نزدیک است. تفسیری که از نظر مفهومی از تضاد و تناقضی آشکار صحبت می‌کند. در واقع هنرمند با درایت از پیش تعیین شده مخاطبان آثارش را به کشف آنچه که درون آثار نهفته و پنهان است دعوت می‌کند. 
برای درک بهتر آثار و آنچه تا اینجا از رویکرد هنری و تاثیر هنر شرق بر آثار مژده‌سوری گفته شد به تفسیر محتوایی تحلیل رویکردی اثر شریان های بیشه‌زار پرداخته می‌شود.
 
شریان‌های بیشه زار، آکرولیک و ماژیک روی مقوا، ۱۰۰x۵۰ ، ۱۴۰۱


 

در اثر فوق همانطور که در استیتمنت مجموعه هم آمده‌است هنرمند به طبیعت و تضادها و کنش‌ها و واکنش‌های موجود در آن پرداخته است. اگر از دیدگاه شمایل شناسی و شکل گرایی به بررسی زیر ساختی اثر پرداخته‌شود، در وهله نخست به تاثیرگذاری و نقش آفرینی عناصر بصری نقطه، خط، سطح، رنگ، تضاد بصری، پرسپکتیو موجود و تعبیر انفرادی و جمعی آن‌ها پرداخته می‌شود.

با توجه به اینکه هنرمند یک نگاه آفریننده به اشکال و طبیعت پیرامون خود دارد، در آثار مژده سوری هم می‌توان شاهد این نگاه خلاقانه بود که به بررسی و اجرای اشکال موجود در ذهن و آنچه در فضای واقعی اطراف هنرمند است می‌پردازد. همانطور که در اثر فوق دیده‌می‌شود بهره‌گیری از خطوط و سطوح کمک شایانی به ابراز احساسات و عواطف درونی هنرمند نسبت به نمایش رخدادهای طبیعی پیرامون او داشته‌است. خطوطی که در آرامش مطلق بیانگر خشکیدن و از بین رفتن و نابودی هستند و با برگ‌های سبز که المانی از رویش است تعادل و توازن را به‌وجود می‌آورد. به عبارتی نماد یین و یانگ است و گاهی اشاره به تضاد تیرگی و روشنی، خیر و شر، سیاهی و سفیدی می‌کند.


 

 از طرفی دیگر این توازن و تعادل و رقص رنگ‌ها و دیگر عنصرهای بصری یک ریتم موسیقایی باخود به همراه دارد و این ریتم به حس شاعرانگی آثار بیش از پیش می‌افزاید. هنرمند با استفاده از خطوط و سطوح نرم و منحنی موجود در پشت اثر که اشاره به یک فضای خشکیده دارد به برقراری تعادل بصری با فضای پرکنتراست برگها و شاخه درختان جلوی اثر پرداخته است. از طرفی دیگر همین شاخه‌ها نقاشی را به دوبخش تقسیم کرده است، گاهی تداعی‌گر یک زندان متروک است‌‌ که زمانی سرسبز بوده اما به هر دلیل اکنون طرد شده‌اند و در گوشه‌ایی در حال خشکیدن هستند. با این حال هنوز هم امید به احیا و بازگشت دارند، چون فصل‌ها عوض می‌شوند و تغییرات فصلی و اقلیمی به رویش برگ‌ها در فصل بهار و تابستان کمک شایانی می‌کند.


 

با توجه به اینکه یکی از مهمترین و موثرترین عنصرهای شکلی رنگ است، در اثر فوق رنگ‌های زرد موجود در پس زمینه بر روی کوه‌ها اشاره به ترس از خشکیدن، نابودی و از بین رفتن دارد. مثلث آبی رنگی که از گوشه‌ی کادر وارد نقاشی شده است و تداعی گر یک رودخانه آبی است که جلوی آن را برای حرکت گرفته‌اند، هم بیانگر بی آبی است که این روزها و این سال‌ها جهان درگیر آن بوده‌است، هم نماد گر روشنی و قداستی‌است که رویش معجزه‌آسایی با خود به همراه دارد. از موارد دیگر شاخه‌ها در جلوی تصویر به شکل خطوط مستقیم و مستحکمی هستند که اشاره به بالا و قدرتی که در آسمان هست می‌کند. یک فضای لایتناهی که در آن هر پیش‌آمدی امکان پذیر خواهدبود. نحوه‌ی قلم گذاری و رنگ‌های بکار برده‌شده، حتی در نوع اجرا حالتی شفاف و در مواردی کاملا روحی به خود می‌گیرد همانطور که پیشتر به آن اشاره شد یادآور نقاشی‌های هنرمندان چین و خصوصا ژاپن هستند که این مورد را در آثار سیاه سفید بیشتر می‌توان حس کرد. از این رو وقتی مخاطب مقابل آثار قرار می‌گیرد تاحدودی لطافت موجود در زیرساخت رنگ‌گذاری و نحوه اجرای آن نقاشی‌های هنرمند ژاپنی هوکوسای را یادآور می‌شود.


 

در استیتمنت نمایشگاه به قلم خود هنرمند آمده‌است که: در این مجموعه تضاد و تناقضی آشکار در طبیعت به تصویر کشیده شده است. در برخی از آثارم، گیاهان میوه و یا گل داده اند و در برخی دیگر آفت زده در گوشه ایی طرد شده اند. گیاهانی که در شرف نابودی هستند اما هنوز پایدارند؛ به ستوه آمده اند اما هنوز سبزند و نشانه هایی از حیات در آنها دیده می شود. پرداخت جزئیات و فضاهای خالی و رها شده، جنبه ای از سلوک در همراهی با طبیعت است. طبیعتی که پذیرنده و التیام بخش است.
با توجه به آنچه در استیتمنت آمده‌است یک نگاه فلسفی در بطن آثار موجود وجود دارد که به چرخه حیات ملاصدرا اشاره می‌کند. درواقع نبود یا از کار افتادن هریک از این المان‌ها سبب ایجاد تزلزل در روند طبیعی آن ها می‌شود و پیامد آن خشکی‌های پیش‌آمده و یا نابودی توسط پسماندهای کارخانه‌های صنعتی است. مژده سوری به تازگی نمایشگاه انفرادی از مجموعه جدید خود با عنوان " تقلای‌خاموش " در گالری ویستا به کوشش و کیوریتوری بهنام کامرانی برگزار کرده‌است‌. آثار حاضر در این مجموعه به روش آکرولیک، طراحی با روان‌نویس و مداد به اجرا در آمده‌است. 


 

نمایشگاه انفرادی مژده‌سوری با عنوان " تقلای خاموش در گالری ویستا به آدرس: تهران، خیابان مطهری (تخت طاووس)، کوچه دوازدهم، پلاک۱۱ از تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ تا تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ برگزار است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir