سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 47669
تاریخ انتشار : 1403/03/16 07:35

10جنبش هنری؛اکسپرسیونیست



هیجان‌نمایی، بیان‌گرایی یا اکسپرسیونیسم نام یک مکتب هنری است.

به گزارش تجسمی آنلاین، در آغاز قرن بیستم، نهضت بزرگ ضد سمبولیسم و امپرسیونیسم پا گرفت که آرام آرام مکتب «اکسپرسیونیسم» از دل آن بیرون آمد. 

واژهٔ اکسپرسیونیسم برای اولین بار در تعریف برخی از نقاشی‌های «اگوست پره» معمار معروف به کار رفته‌است. اکسپرسیونیسم جنبشی در ادبیات بود، که نخست در آلمان شکوفا شد. 

هدف اصلی این مکتب نمایش درونی بشر مخصوصاً عواطفی چون ترس، نفرت، عشق و اضطراب بود که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از رنگ‌های تند و اشکال کج و معوج و خطوط زمخت بهره می‌گیرد.

اکسپرسیونیسم نوعی اغراق در رنگ‌ها و شکل‌ها است، شیوه‌ای عاری از طبیعت‌گرایی که می‌خواست حالات عاطفی را هرچه روشن‌تر و صریح‌تر بیان نماید. 

دورهٔ شکل‌گیری این مکتب به سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۵ میلادی بازمی‌گردد ولی در کل این شیوه از گذشته‌های دور با هنرهای تجسمی همراه بوده و در دوره‌های گوناگون به گونه‌هایی نمود یافته‌است.

عنوان «اکسپرسیونیسم» در سال ۱۹۱۱ برای متمایز ساختن گروه بزرگی از نقاشان به کار رفت که در دههٔ اول سدهٔ بیستم بنای کارشان را بر بازنمایی حالات تند عاطفی، و عصیان‌گری علیه قوانین ستمگرانهٔ حکومت‌ها، مقررات غیرانسانی کارخانه‌ها و عفونت‌زدگی شهرها و اجتماعات انسانی نهاده بودند.

این هنرمندان برای رسیدن به اهداف خود رنگ‌های تند و مهیج و ضربات مکرر و هیجان زدهٔ قلم مو و شکل‌های اعوجاج یافته و خارج از چارچوب را با ایجاد ژرفانمایی و بدون هیچگونه سامانی ایجاد می‌کردند و هر عنصری را که آرامش‌بخش و چشم‌نواز بود از کار خود خارج می‌کردند.

**هنرمندان و نقاشان مشهور سبک اکسپرسیونیسم

وینسنت ون گوگ – یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های جنبش پسامپرسیونیسم در فرانسه است که به عنوان یکی از پیشگامان اصلی اکسپرسیونیسم قرن بیستم نیز شناخته می‌شود.

ماکس بکمن – بکمن نقاش آلمانی بود که مخالف جنبش اکسپرسیونیسم بود. با این حال، بسیاری از نقاشی‌های او به عنوان اکسپرسیونیست توصیف می‌شوند.

جیمز اِنسور – نقاش هلندی که تأثیر زیادی بر جنبش اکسپرسیونیسم در آلمان داشت.

اسکار کوکوچکا – هنرمندی اتریشی که آثار هنری او در مجله آلمانی The Storm نمایش داده شد. او آثاری با سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی نیز دارد.

آگوست ماکه – یکی از اعضای برجسته گروه اکسپرسیونیست The Blue Rider در آلمان.

فرانتس مارک – یکی از بنیانگذاران گروه The Blue Rider که یکی از رهبران جنبش اکسپرسیونیسم بود.

ادوارد مونک – نمادگرای و اکسپرسیونیست بود. مونک بیشتر به خاطر نقاشی معروفش “جیغ” شناخته می‌شود.

اگون شیله – اگون، یکی از پذیرندگان اولیه اکسپرسیونیسم بود که در ۲۸ سالگی درگذشت.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir